dinsdag 30 mei 2017

Warme zomerdagen en een zelfgemaakte bohemian tent in de tuin, diy







Twee extra vrije dagen en het weekend veranderd in een mini vakantie. Bijna geen wolkje aan de lucht en veel zon, warme dagen waarop wij niet veel meer deden dan luieren en we vrijwel geen tijd in huis doorbrachten. Project woonkamer met de roze wand staat even stil, wij zijn buiten en genieten, even geen tijd voor andere dingen. Na de week van de avondvierdaagse en daaropvolgend het dorpsfeest is de rust een welkome afwisseling. We kijken niet naar de tijd, zij blijven 's ochtends langer in bed liggen, ik heb alle tijd om in mijn eentje vroeg de dag te beginnen, precies zoals we alle vier het liefste doen.



Vier fijne zomerdagen, ze vlogen om, zoals dat gaat met dagen die eindeloos zouden mogen duren. Pepijn sleepte de houten stokken van de tipi uit de garage en ik bedacht iets anders, de tipi zijn ze inmiddels een beetje ontgroeit, ze zijn alweer zoveel groter dan een paar jaar geleden toen we de tipi kochten. Ik maakte een tent zoals ik dat eerder in huis al eens deed, ik gebruikte dezelfde gordijnen en hing ze aan de takken van de grote boom in onze tuin. Een ongeduldige Pepijn en een opgewonden Annabel, het duurde even voor alles hing maar nadat ik de quilts op de grond legde hadden ze een heerlijk plekje waar ze genoten van koekjes en languit in de schaduw lagen te kletsen met elkaar.









Een fijn bohemian sfeertje, eigenlijk is dat wat ik het liefste wil in onze tuin. Ik vind het moeilijk er iets knus van te maken, ik zou zo graag een sfeervolle tuin willen met veel groen en verschillende hoekjes maar tot nu toe lukt het nog niet zo. Het is geen kleine tuin dus alles lijkt een beetje te verdwijnen, ik denk dat ik het meer zal moeten groeperen, niet her en der iets neerzetten. Net als in huis eigenlijk, bedenk ik me nu. Onze nieuwe achterburen hebben een zooi struiken en bomen verwijderd, daarvoor in de plaats kwam een meters lange houten schutting. We hebben er iets op gevonden, nieuw groen geplant, het duurt alleen even voor het groeit en dus is het nu niet helemaal zoals ik graag zou willen. Komt wel. Iets waar we wel heel blij mee zijn is de grote groene boom, er zijn er die maar blijven zeggen dat zij de boom direct zouden verwijderen, zelfde mensen die schuttingen mooi vinden. Wij houden van groen, dingen die groeien en bloeien. Overigens blijkt ook dat je gelukkig wordt van groen om je heen, of dit nu in de tuin of in huis is, kamerplanten voldoen dus ook prima. Houten schuttingen niet.
















De weekenden zijn anders, sinds Annabel op school zit is het ook voor haar even bijkomen van een week vol indrukken. Wat een cadeautje, vier dagenlang weekend. Vooral als papa ook thuis is. Haar allereerste schooljaar zit er alweer bijna op, het gaat zo snel en toch is ze nog steeds zo klein. Misschien blijft ze dat altijd, naast haar grote broer. Ik geniet en knal haast uit elkaar van geluk als ze het samen leuk hebben, dat hebben ze. Net zo vaak als ze ruzie hebben en op elkaar lopen te mopperen. Gelukkig wist ik de fijne momenten die ze dit weekend deelden vast te leggen. Ik probeer het zo onopvallend mogelijk te doen, zodat ik ze niet geposeerd kan vastleggen, gewoon zoals het is, zoals zij zijn, zoals ik ze het liefst zie.









Touw, een grote boom en een paar oude gordijnen, meer heb je niet nodig. Heb je geen boom in de tuin kun je ook een waslijn spannen en daaraan de gordijnen hangen, het hoeft niet zo netjes als je zoals ik graag een bohemian sfeertje wil. Ik hing ze losjes aan wat takken, vanwege de wind legde ik onderop de punten stenen. Een quilt, of eigenlijk twee, plus een gehaakt kussen in de tent op de grond en het werd een heerlijk plekje. De wind maakte het extra fijn, de wapperende gordijnen en het zonlicht dat naar binnen scheen, stiekem heb ik er zelf ook wat tijd in doorgebracht toen de kinderen in bed lagen. Even een momentje voor mezelf met wat tijdschriften en een verse kop thee. Ik kan daar zo van genieten, een geluksmomentje onder de grote boom in mijn eigen tuin.



















Met blote voeten in het gras, ik, Pepijn hield zijn schoenen en Annabel haar sokken aan. Als ik het geregisseerd had zou ik hebben gekozen voor blote voeten en ze hebben gevraagd schoenen en sokken uit te doen maar zoals ik al schreef wil ik het laten zien zoals het is. De grote boom heeft ook een nadeel, alle naalden die op de grond belanden zijn niet fijn onder de poezelige blote voetjes. Ik slaakte een paar keer een gilletje toen ik met mijn blote benen bovenop de naalden lag.



Vlak boven de tent, een paar takken de lucht in, huisvest echtpaar duif. Zij maakten daar enkele weken geleden hun nest. Helaas vonden wij al eens wat opengebroken eitjes in het gras, op een ochtend ontelbaar veel duivenveren waardoor wij alleen maar konden raden naar wat voor gevecht er had plaatsgevonden en lag er zelfs op een dag een klein dood baby duifje op de grond. Inmiddels zijn ze dapper aan een tweede leg begonnen. Wij letten zoveel mogelijk op, nu de boom veel voller is en het nest meer aan het zicht onttrokken is hopen we dat ze met rust gelaten worden. Vorig jaar verbleven er al eens twee uilen in de boom en helemaal bovenin, bijna aan de top, zit nog een nest waar al eens twee eksters hun intrek hadden gedaan. Wat heel gezellig is rond vijf uur in de ochtend als ze beide hun mooie zwart witte strot opentrekken, geen prachtig gefluit of gezang, zij produceren enkel schreeuwerige herrie. Stond ik dan, in de tuin, een paraplu open en dicht te trekken om ze duidelijk te maken dat ik niet wilde dat ze mijn kinderen zo vroeg wakker zouden maken. De boom blijft, zo beleven we nog eens wat.  














Op naar nog meer zomerdagen, hoewel ik het meest hou van wat anderen bestempelen als vies weer, regen, hagel en zelfs onweer. Ik zet het liefst de ramen open om een frisse wind binnen te laten. Ik slaap het fijnst in een hele koude slaapkamer, in mijn warme bed onder een dik dekbed. De zomer is mijn minst favoriete seizoen, ik hou meer van de herfst, winter en lente, in die volgorde, de zomer vind ik persoonlijk maar saai, er gebeurt ook maar zeer weinig, niet heel inspirerend. Toch zie ik ook de voordelen, ik geniet veel meer van de tuin nu ik iets meer weet wat ik ermee moet en we er zoveel aan hebben gedaan, er komen steeds meer fijne plekjes waar we lekker kunnen zitten, om ons heen kijkend zoals we afgelopen weekend deden, toen we nogmaals concludeerden dat het hier toch wel heel fijn wonen is. 







            

4 opmerkingen:

  1. Wat moet dat een fijne plek zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo fijn als een reactie van Prentje lezen.
      Mijn hart maakt een klein sprongetje.
      Ze is er weer, ze leest mijn blog en laat nog een reactie achter ook, fijn.

      Verwijderen
  2. Heerlijk om zo mee te mogen genieten. Dat kan je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!