donderdag 2 februari 2017

★ Purple Stellenbosch Phalaenopsis, Bloomifique happy healthy guide. Urban Jungle Bloggers. Prachtige paarse Phalaenopsis met gids voor de juiste verzorging.







Ik mocht aan de slag met deze mooie diep paarse orchidee, de Phalaenopsis van Anthura Stellenbosch en ik kon direct al niet kiezen wat de beste plek voor ze zou zijn, ik liep door het hele huis en kwam tot de conclusie dat ze overal goed tot hun recht komen en de prachtige kleur prima te combineren valt met alle verschillende kleuren in ons huis. Januari is een grijze maand met weinig daglicht, niets fijner om alvast een beetje lente in huis te halen met deze planten. De vorm van de bloemen doen denken aan een groepje vlinders, ik vind ze zo mooi, het is als een kunstwerkje om naar te kijken. Onder invloed van de lichtinval verandert de kleur steeds een beetje, dat wil ik je graag laten zien dus besloot ik ze op verschillende dagen te fotograferen in steeds een andere ruimte van ons huis.












Planten in huis begon misschien als een nieuwe trend, inmiddels zijn ze niet meer weg te denken. Naast het esthetische weten we inmiddels allemaal dat planten de luchtkwaliteit in huis verbeteren en groen maakt gelukkig. Groen om je heen, of dit nou buiten of binnen is, heeft een positieve invloed op je humeur. Jaren geleden gaf ik nog aan geen planten in huis te halen, omdat ik ooit eens een plant niet in leven kon houden trok ik de conclusie dat het niets voor mij was. Ik weet inmiddels welke planten het beste bij mij passen en hoe ik deze (naast veel liefde) de juiste verzorging kan geven, dat blijkt helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Mijn ervaring is dat je sneller iets te vaak en te veel dan te weinig water geeft. 


De Phalaenopsis is de een van de populairste kamerplanten. Groen met kleur, dit soort planten vind ik fantastisch, een fijne combinatie. Daar wil je natuurlijk zo lang mogelijk van genieten en met de juiste verzorging, te zien via het filmpje in deze link naar de gids voor een blije gezonde Phaleanopsis, blijven ze maandenlang mooi. Misschien klink ik nu als een raar plantenvrouwtje maar ik vind het verzorgen van de planten rustgevend, bijna zen, ik doe het dan ook het liefst als ik alleen ben zodat ik er echt even de tijd voor kan nemen. Voor mij is woensdag de ideale planten verzorg dag, het helpt mij om er een vaste dag voor te kiezen zodat ik ze nooit vergeet. Elk weekend geef ik de planten die net even wat meer water kunnen gebruiken nog een beetje extra aandacht.














Wat mij helpt tegen de winterblues, is het gebruik van veel kleur in huis, zelfs op de meest donkere en de kortste dagen is het niet grijs in huis. Veel mensen vinden het toevoegen van kleur in huis een beetje spannend en dat snap ik ook echt. Ik heb jarenlange ervaring en een studie achter de rug en zelfs bij mij gaat het nog weleens mis en moet er een muur over worden geschilderd omdat het resultaat toch niet is zoals ik wil. Gelukkig zijn er naast het verven van een wand natuurlijk andere mogelijkheden om kleur in huis te halen, zoals met de Phaleanopsis in een diep paarse kleur. Vooral wanneer je bang bent dat een kleur je gaat vervelen en je er op uitgekeken raakt is het toevoegen van kleur door planten in huis te halen een betere optie. Veel minder werk ook ;-)






 







Denk ook eens aan kleur bij het kiezen van een pot voor je plant. Ik maakte de keuze voor twee verschillende potten, ik wist niet zeker of ik de orchideeën bij elkaar zou zetten en ik speel graag met kleur om mooie kleurencombinaties te kunnen laten zien. Daarbij ligt de jaren '80 trend van twee gelijke stuks van alles alweer ver achter ons, we mogen er tegenwoordig lustig op los combineren. Deze potten van Pottery Direct International verschillen in hoogte, vorm en kleur. Eigenlijk kon ik maar moeilijk kiezen, de Phalaenopsis zal net zo goed in een neutrale pot of een andere kleur pot mooi tot zijn recht komen, je ziet op de foto's in deze blogpost dat andere kleuren goed combineren met de diep paarse kleur van deze orchidee. Genoeg mogelijkheden dus. Ik vind het stiekem wel leuk als het niet teveel matcht met elkaar, het hoeft niet zo gelikt en te perfect. Met veel plezier stylde ik de orchideeën op verschillende plekken in huis, omdat het zo fijn wakker worden is zet ik in elk geval een Phalaenopsis op het tafeltje naast mijn bed, zoals je ziet op de eerste foto. Dat is nog eens vrolijk wakker worden. 









Gesponsorde blogpost Anthura Stellenbosch Phalaenopsis, in samenwerking met Bloomifique, Pottery Direct International.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Love to hear from you!