zaterdag 17 december 2016

★ Almost Christmas. Looking back. Nog een weekje tot Kerst, een terugblik.








Nog een weekje tot kerst en ik ben nog niet in de juiste stemming. Het is helemaal niet koud buiten, wel nat, ik mis de ijzige luchten en zou het zo fantastisch vinden als er wat sneeuw valt. Dat hebben we tegenwoordig niet meer in december, helaas. Ik vergaap me aan de foto's op Instagram van iedereen die wel geniet van een witte wereld en aan de andere kant voelt het belachelijk onbenullig omdat er zoveel ellende en enorm verdriet is op sommige plekken in de wereld, ook daarvan genoeg foto's waar ik ook zeker mijn ogen niet voor sluit. Het contrast kan niet groter. Het is ook een van de redenen waarom ik zo vaak wil stoppen, de oppervlakkigheid is af en toe niet uit te staan. Toch heb je het nodig, de mooie dingen, inspiratie, warmte. Niemand heeft er iets aan als je stopt en je verliest in ellende. We doen wat we kunnen om anderen te helpen, wat natuurlijk niks voorstelt maar veel meer kun je gewoon niet, daar zijn spijtig genoeg niet altijd de middelen of mogelijkheden voor. 



Kerst inspiratie om in de stemming te komen voor kerst, dat is het idee. De eerste foto's van kerst in dit huis. Een vreemde kerst, vol herinneringen van de jaren ervoor, samen met mijn lieve schoonouders nog in leven. Fijne herinneringen, zo voelt dat inmiddels weer, toch zie je dit niet als je ze nog maar pas geleden bent verloren, daarvoor zitten de tranen dan nog te hoog. Inmiddels hebben wij er lol om, opa Minne die lag te slapen in de stoel, of op de piano speelde met Pepijn, liedjes zingen en verhaaltjes lezen met oma Willy. Pepijn vraagt steeds vaker hoe die opa ook alweer heette, hij was toen drie, voor hem vervagen bepaalde dingen, zoals het hoort. De piano staat op een andere plek, zelfde huis maar niets hetzelfde. Ik versierde het eerste jaar vooral de serre, eigenlijk gebruikten wij die ruimte nog niet zo, we moesten toen, net na de verhuizing, nog ontdekken dat het zo'n fijne plek is om te zijn. Papieren sterren op de grote houten bank, een scheve kerstboom in een zinken pot. En de roze ballen, altijd de roze kerstballen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Love to hear from you!