dinsdag 28 juni 2016

★ Urban Jungle Bloggers: 1 plant - 3 stylings







Ik voel me eigenlijk geen echte urban jungle blogger. Daarvoor is het net te weinig urban en jungle (nu ik het zo typ, ook te weinig blogger). Het aantal deelnemers geeft wel aan hoe populair het groen in en om huis is, indrukwekkend. Ik voel me altijd een beetje een nepperd, ik hou van groen en ik doe mijn best alles in leven te houden wat verrassend genoeg goed lukt maar ik weet eigenlijk helemaal niet waar ik mee bezig ben, ik doe maar wat. Ik denk dat de liefde wederzijds is, dat mijn planten het mij vergeven dat ik niet zozeer weet wat het beste voor ze is maar het zeker waarderen dat ik zo mijn best voor ze doe. En dat doe ik vol overgave.



Oubollig
Naast dat ik niet zo goed weet hoe ik elk van mijn planten de beste verzorging kan bieden, weet ik ook nooit zo goed waarnaar ik op zoek moet gaan als ik meer groen in huis wil halen. Ik zie van alles voorbij komen op Instagram en denk dan, dat wil ik ook, maar eenmaal in de winkel kan ik vaak niet vinden waar ik voor kwam. Zo kan het dus dat ik thuiskom met een orchidee terwijl ik eigenlijk iets groots en vooral groens wilde kopen. Gewoon omdat ik er maar een paar euro voor hoefde te betalen en ik stiekem de oubollige (zeggen ze tegen me, is het echt zo?) witte bloemen prachtig vind. En een keer in de week vijf minuten in het water zetten, volgens het bijgevoegde kaartje, kan ik prima.






1 plant - first styling
Wat een leuke challenge deze maand, drie keer dezelfde plant in een andere styling. Daarvoor hoef ik geen jungle in huis te hebben (hoe fantastisch me dat ook lijkt). Mijn nieuwste aanwinst, de witte orchidee in de geverfde blauwe bloempot waarvan ik niet weet hoe ik eraan ben gekomen maar welke precies het juiste formaat heeft voldoet prima. Omdat ik roze adoreer koos ik als eerste een plekje bovenop de zo populaire vakkenkast, daarover ontvang ik nog steeds veel mail, er is inmiddels een wachtlijst met gegadigden voor als ik er ooit eens van af wil, ook al heb ik aangegeven dat dit zeer onwaarschijnlijk is, de kast is al meer dan tien jaar bij ons. Ik kon nog nooit ergens zoveel rommel in kwijt, alleen daarom al blijft hij ook bij ons. 

Pink and blue
Roze kan bij alles, ik geloof dat ik dit inmiddels minstens zo'n duizend keer heb geroepen en het is echt zo. Van wit, zwart, grijs tot geel, groen en hier dus blauw, je kunt eindeloos combineren. Ik begin in deze challenge met wat het dichtst bij mij ligt, de styling met veel roze. En spiegels, nog een favoriet van mij, onmisbaar in huis om zoveel redenen, ideaal om mee te stylen, wat ik dan ook graag doe. Ik hou vooral van roze gecombineerd met alles wat glimt en blinkt, koper, goud, zelfs het rare zilverkleurige lampje welke al flink wat huizen met me mee is verhuist, een paar euro (vijf geloof ik) en tig jaar plezier, niks leuker dan dat. Het geeft zo'n prachtig subtiel licht, doordat de rondjes altijd in beweging zijn is het licht dat ook, blijer met een lampje krijg je me niet. 









1 plant - second styling
Deze vond ik het meest moeilijk, wit op wit op de foto zetten vind ik niet zo eenvoudig, ik zie het ook niet zo goed meer, misschien is het tijd voor een bril. Afijn, ik moest natuurlijk mijn kitscherige gouden kastje tafeltje ding gebruiken. Omdat het te zwaar is om met spullen en al te verplaatsen en ik geen zin had om het leeg te halen, alles weer terug te zetten voor de foto, weer leeg te halen en terug te zetten als het weer op zijn plek moest staan besloot ik dat de kortste klap, de orchidee gewoon op deze plek fotograferen, het beste plan was. En zo geschiedde. Om nog meer van het blauw toe te voegen plukte ik de plant in de emmer gemaakt van gerecyclede fietsbanden (of autobanden, ik weet het niet meer, iets met rubber), uit de serre waar deze normaal gesproken staat. Ik kocht deze samen met een groene, jaren geleden bij Rosa Rugosa. Het is niks om over op te scheppen en ook bij lange na nog niet jungle genoeg maar vijf jaar geleden was het enige groen wat we in huis hadden basilicum dus we zijn er sindsdien zeker op vooruit gegaan. 










1 plant - third styling
Ik moest er een bank voor aan de kant schuiven, zo ook de vlinderstoel, anders kon ik geen fatsoenlijke foto maken maar wat is de orchidee leuk met het Lammers en Lammers popje, gekocht bij Buiten de Lijntjes. Stiekem vind ik de combinatie blauw en wit ook een hele fijne, helemaal in combinatie met goud. Nu ik er over nadenk, we hebben veel goud in huis. Allemaal nep, hoor, er valt hier weinig van hoge waarde te halen. Behalve dan mijn trouwring maar dan zul je mijn vinger er moeten afhakken. Inbreken is sowieso geen goed idee, wij hebben twee grote waakhonden die direct aanslaan als een onbekende het waagt zich zomaar ongenodigd op ons grondgebied te begeven, u bent bij deze flink gewaarschuwd. Goh, wat kun je afdwalen van het onderwerp, terug naar de styling van de witte orchidee, de derde styling. Als je dan toch een blik blauwe verf hebt, de kleur New England van Painting the Past, mat, verf je ook gewoon door tot het blik leeg is (ik kan echt nooit stoppen als ik eenmaal ben begonnen, stom is dat). Ik verfde de lampenkap en kroonluchter al eens eerder en besloot later de plantenpotten ook een lik van deze verf te geven. De blauw en groen tinten zijn heel rustgevend, misschien dat we daarom zo vaak in slaap vallen op de bank in de serre. 









Meedoen?
Je kunt je aanmelden op de site van Urban Jungle Bloggers, Judith en Igor sturen je een mail met daarin alle informatie, je hoeft niks, het mag op de vastgestelde datum maar kan ook wanneer het jou uitkomt. Wil je niet meedoen of heb je geen blog, het is zeker de moeite waard om een kijkje te nemen. Je vind er talloze ideeën en volop inspiratie, er is heel veel moois te zien. Ik vind het een feestje om zoveel verschillende foto's te bekijken van huizen vol groen, iedereen doet het weer anders, heel persoonlijk. Met als leuk vooruitzicht het boek wat in september zal verschijnen. Ik blijf het in de gaten houden. 

Behind the scenes
Om een beetje een idee te geven hoe het gaat als je van een enkel hoekje een foto wil maken, de laatste foto. Je schuift alles wat je niet in beeld wilt hebben zo buiten beeld. Waar het nu overigens nog steeds staat, ik heb nooit zo'n haast met dat soort dingen. Ik heb nooit zo'n haast. Punt. Het loopt tenslotte niet weg. Dit is nog niets, meestal maak ik er eerst een flinke chaos van voordat ik het ideale plaatje heb gecreeërd, ik hou van die chaos, heerlijk. Kan mij het schelen dat niets op zijn plek staat, als ik alles maar weer kan vinden en dat is eigenlijk altijd wel zo. Gelukkig wordt niemand hier in huis daar onrustig van. Ik geloof dat wij niet zo snel ergens onrustig van worden, fijn is dat. Van alle drie is de eerste styling mijn favoriet, ook al verhuist de orchidee gewoon weer naar haar oorspronkelijke plekje, hier niet getoond op een foto en staat inmiddels mijn goudkleurige glimmende hondje weer op de vakkenkast. Roze kan echt bij alles. 

















3 opmerkingen:

  1. Hai, Leuk!! Ik hou zelf niet zo van dit soort orchidee. Wel van vwel groen, en vooral als het mooi blijft :)

    En hebben deze geen licht op de wortels nodig? Vandaar die gekke potjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, doe ik het toch weer fout ook! Plantenpotje is wel te ruim en de orchidee staat altijd in de serre op de kast, genoeg licht (denk ik, tijd zal het leren, haha).

      Verwijderen
  2. Hai, Leuk!! Ik hou zelf niet zo van dit soort orchidee. Wel van vwel groen, en vooral als het mooi blijft :)

    En hebben deze geen licht op de wortels nodig? Vandaar die gekke potjes?

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!