vrijdag 4 september 2015

★ DIY -How to wallpaper a wood panel




Behangpaneel
Vanwege de vraag naar uitleg over het behangen van een paneel, een diy blogpost. Een paneel behangen is de ideale oplossing als je geen gladde wanden hebt, in veel huizen zijn de wanden voorzien van een structuur, in de loop der jaren zijn er veel trends voorbij gekomen, van een lichte structuur tot een diepe groef, van alles. Ik heb veel (gekke) dingen voorbij zien komen, in een enkel geval had een huis meer weg van een grot, kennelijk kun je bijna alles wat je wilt op een muur smeren.

Patroon
Voor wie, net als wij in ons vorige huis, geen gladde wanden heeft en toch behang op de wand wil is een paneel de oplossing. Er zijn wel wat dingen waar je op moet letten voor je begint. Natuurlijk moet je altijd rekening houden met het patroon, zorg dat je genoeg behang koopt, het kan namelijk zomaar zijn dat het behang ineens uit de collectie is gehaald en werkelijk nergens ter wereld meer verkrijgbaar is en jij nog één baan nodig hebt. Iets wat je nooit vooraf bedenkt, ik niet (zie, ik ben allesbehalve perfect) en mijn lieve vriendinnetje Ties ook niet, zij zit nu toch maar mooi met een prachtige behangwand min een klein stukje in haar bloedmooie huis. Sorry, Ties. Tip van ons beide: koop altijd genoeg rollen behang, je kunt het altijd retour doen mocht je een rol overhouden.





Vlak
Je ziet het op de foto's niet maar een paneel bestaat in dit geval uit twee delen. Ik gebruik platen mdf, de dikte is een beetje afhankelijk van het uiteindelijke formaat van je paneel. Ik zou niet te dun kiezen, hoe dikker hoe steviger. Eerst bepaal je het formaat van het paneel. Je moet natuurlijk rekening houden met de afmetingen van een plaat mdf, omdat wij kozen voor een vierkant paneel hebben wij twee platen mdf horizontaal op de wand bevestigd. Op de foto hieronder zie je hoe de verdeling is. Wij hebben ervoor gekozen de panelen op de wand te schroeven. Zorg ervoor dat de schroeven verzinken en plamuur daarna de schroeven weg, vervolgens schuur je het plamuur vlak. Omdat mdf flink zuigt kun je er niet direct op behangen, je moet het paneel eerst in de grondverf zetten, wij gebruikten grondverf voor mdf.







Los
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een paneel los van de wand te hangen. Ik zou willen dat ik dat had gedaan, dan had ik de panelen met vintage behang die nu niet meer verkrijgbaar zijn mee kunnen nemen naar ons nieuwe huis. Of zet een paneel gewoon op de grond met de rug tegen een wand. In dat geval moet je beide kanten van de plaat mdf in de grondverf zetten, doe je dit niet zal het gaan kromtrekken. Als je ervoor kiest het paneel op te hangen zou ik haakjes aan de achterkant bevestigen en het paneel met de haakjes aan kettingen ophangen aan het plafond, je hebt in de bouwmarkt keuze uit verschillende kettingen, koperkleurig (ja!), zilver, etc. Of je boort gaten in het mdf en hangt het op met touw, mogelijkheden genoeg.

Papierbehang
Je hebt verschillende soorten behang, vintage behang is eigenlijk altijd papier behang, tegenwoordig heb je veel vlies behang. Beide behangen hebben verschillende eigenschappen waar je rekening mee moet houden. Papierbehang is vaak goedkoper. Als je papierbehang gebruikt moet je de banen behang lijmen, even laten intrekken en vervolgens op het paneel plakken. Hou er vooraf rekening mee dat papierbehang krimpt, een rol is meestal iets van 50cm breed, een ingelijmde baan niet. Bepaal het formaat van je paneel dus niet aan de hand van de breedte van een rol behang. Bijvoorbeeld 4 banen behang rekenen voor een paneel, 4x 50cm, dus een paneel van 2 meter breed. Je zult nooit precies uitkomen. reken ruim, behang kun je makkelijk op maat afsnijden.

Vliesbehang
Eigenlijk is vliesbehang papierbehang met een vliesje. Het is sterker, slijtvast en daardoor beter van kwaliteit, daar betaal je ook voor, de prijzen liggen vaak hoger. Bij vliesbehang lijm je niet de banen maar direct het paneel, je hebt geen inwerktijd en kunt dus zo aan de slag. Vliesbehang is, in tegenstelling tot papierbehang, ook makkelijk te verwijderen, mocht je op den duur een nieuw behangetje willen gebruiken. Vliesbehang krimpt niet, hier zou je bijna op maat een paneel voor kunnen maken, toch zou ik dit voor de zekerheid niet doen en ook nu weer ruim rekenen.




Styling & fotografie: Susanne Otter - ©FRIVOLE



Have fun wallpapering your wood panel!


4 opmerkingen:

  1. Ik was echt verliefd op dat vintage behang wat je in de woonkamer had hangen, zo mooi. Wij hebben dus ook geem mooie strakke wanden en ook wij hebben 2 jaar een paneel aan de wand hangen. Hier hebben al verscheidene vintage behangetjes op geplakt gezeten, maar nu sinds een half jaar een oude foto die ik heb laten uitvergroten in het zwart/wit, psies de maat van het paneel. Het staat zo mooi en het paneel is nu echt de eye catcher in onze woonkamer! Uiteindelijk is het 2 jaar geleden begonnen toen in de inspiratie bij jouw opdeed, dus bij deze bedankt ;-)!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was echt verliefd op dat vintage behang wat je in de woonkamer had hangen, zo mooi. Wij hebben dus ook geem mooie strakke wanden en ook wij hebben 2 jaar een paneel aan de wand hangen. Hier hebben al verscheidene vintage behangetjes op geplakt gezeten, maar nu sinds een half jaar een oude foto die ik heb laten uitvergroten in het zwart/wit, psies de maat van het paneel. Het staat zo mooi en het paneel is nu echt de eye catcher in onze woonkamer! Uiteindelijk is het 2 jaar geleden begonnen toen in de inspiratie bij jouw opdeed, dus bij deze bedankt ;-)!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vraagje, behang je de zijkant van het mdf mee? Oftewel is je mdf plaat precies de maat van het behang als je één baan zou behangen op een paneel? Mvg Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de zijkant niet mee behangen, ik denk ook niet dat dit pakt, dan zou ik het omslaan tot de achterkant, anders denk ik dat de kans dat het loslaat groot is. Ik ben niet van het behang uitgegaan, ik heb een formaat gekozen van de plaat zoals ik het wilde en dt behangen zoals je ook een muur behangt, je snijdt dus het behang op maat. Als je wel precies één baan wil gebruiken moet je goed kijken wat voor behang je gebruikt. Papier behang gaat werken (dit is behang wat je moet insmeren met lijm, ipv lijm op de muur/plaat) het zal altijd een stukje krimpen waardoor je nooit precies je mdf op maat krijgt. Ik zou de mdf iets kleiner aanhouden, het behang erop plakken en dit op maat afsnijden. Vliesbehang werkt niet, daarvoor zou je het mdf op maat kunnen doen. Groetjes!

      Verwijderen

Love to hear from you!