donderdag 15 december 2016

★ DIY. De blauwe lamp, de geverfde klassieke lampenkap met kroonluchter.








De blauwe lamp, hier in de serre. Ik deelde dit al eens eerder, deze diy. Het is gewoon durven en doen. Als je bang bent iets te verpesten oefen dan eerst op iets wat je toch niet meer gebruikt, of gewoon op een lapje stof. Zo kun je goed zien hoe de verf hecht op de stof, ik heb meerdere lagen aangebracht, de verf trekt echt in de stof en ik vond het resultaat na drie dikke lagen verf het mooist. Maar dat is persoonlijk, kan zomaar zijn dat je het na de tweede laag al mooi genoeg vindt. Ik deed de kroonluchter met een kleine kwast en penseel, de smalle armen deed ik met de penseel. De eerste laag heel dun aanbrengen, de koperen kroonluchter is natuurlijk glad en de verf hecht dan minder goed. De tweede laag zal veel beter hechten, ook hier verfde ik het drie keer en toen was ik tevreden.

















De werkwijze is echt heel simpel, je moet het gewoon doen. Ik deed de lampenkap met een kwast, zacht met de kwast over de buitenkant strijken, de verf niet doordrukken tot de binnenkant. Op de binnenvoering mag geen verf komen, dan krijg je vlekken die je zult zien als de lamp aan is. Ik gebruik wel altijd goede verf, in dit geval de matte lak van Painting the Past. Voordeel van deze verf is dat je geen grondverf nodig hebt, je brengt gewoon twee lagen aan van deze verf. Ik gebruikte deze kleur blauw al eerder voor Pepijn zijn bedstee en schuine wand in zijn slaapkamer en nu hier omdat ik meer kleur wilde toevoegen in de serre met mint groene muren, gordijnen en een bank in de kleur celadon. Hou er rekening mee dat de lampenkap minder licht zal doorlaten vanwege de verflaag.



De lampenkap en kroonluchter voor en na











Goede verlichting in huis is eigenlijk onmisbaar. In onze serre hebben wij plafond spots, dat is een basisverlichting maar heel sfeervol is het niet. Omdat een staande lamp meer ruimte inneemt en hier al snel in de weg staat koos ik voor de blauwe hanglamp. De lampenkap zorgt ervoor dat de vijf lampen in de kroonluchter niet voor teveel licht zorgen, nu geeft het heel sfeervol licht. Wij hebben zelf het koperkleurige snoer gekocht en bevestigd, deze is nu lang genoeg, er is geen aansluiting in het plafond dus de stekker moet in het verlengsnoer op de vloer. Omdat wij niet steeds de stekker er in en uit willen trekken zit er een adapter in het stopcontact, daarin zit de stekker van de lamp. Nu kunnen wij met de afstandsbediening het licht aan doen. Minder luie mensen kunnen ook een schakelaar aan het snoer zetten. 









De serre blijft een fijne ruimte. Ik was eerst bang dat er weinig van te maken viel met al die ramen, je plakt nu eenmaal geen kek behangetje op een raam. We hebben de kleur van het exterieur hier doorgetrokken, de bakstenen buitenmuren zijn geverfd in de kleur Teresa's Green van Farrow & Ball. De muren in de serre waren natuurlijk eerst ook gewoon buitenmuren, de serre is er pas later bijgebouwd. Ik vind het nog steeds fantastisch dat wij in een mint groen huis wonen, gek genoeg is het hier in het doorsnee (saaie) Nederland nog steeds niet gangbaar om je huis te verven in een andere kleur dan wit en grijs. Terwijl wit veel meer afsteekt in de omgeving dan een groen tint. Het blijft mooi te zien hoe de kleur per seizoen weer een hele andere uitstraling heeft, mijn favoriet is de kleur van het huis in de winter. Het voelt pas echt als ons huis sinds de mint groene kleur er op zit. Nu alleen nog de voortuin aanpakken.. 









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Love to hear from you!