vrijdag 30 september 2016

★ Low budget restyling living room, new floor and a painted cupboard, celadon. Woonkamer restyling, buffetkast verven, celadon en een witte laminaatvloer.





Een low budget restyling van een woonkamer, in dit geval de woonkamer in het huis van mijn ouders en zusje. Een grote verandering, zoals zij graag wilden en toch ook weer niet. Onderaan deze blogpost zie je de voor en na situatie. Vanwege hun geliefde spullen welke ik besloot te hergebruiken was het niet nodig geld uit te geven aan nieuwe accessoires of zelfs meubels en dus werd dit een low budget restyling. Ik ben eigenlijk altijd wat huiverig om me ermee te bemoeien, mijn moeder is mijn ergste 'klant', twijfelt overal aan, kan geen keuzes maken en vindt het veel te leuk dat ik elke keer weer met andere ideeën kom. Ze zegt dat ze geen hobby's heeft maar ik ben haar hobby, mij laten opdraven met al mijn verf- en behangstalen. Liefst elke week.


Soms wil je het helemaal anders maar eigenlijk ook het liefst je eigen spullen graag houden. Dat kan. Het is niet zo dat je afscheid hoeft te nemen van je geliefde vertrouwde inboedel om verandering teweeg te brengen. Tenminste, als je een beetje handig bent, dat is wel een vereiste als je op deze manier je interieur onder handen neemt, of zoek een handig iemand die wil helpen. Daarnaast moet je natuurlijk iemand hebben die je op andere ideeën kan brengen, niet iedereen kan tenslotte zelf goed visualiseren hoe een meubelstuk er uit zal zien met een nieuw kleurtje.











De stoel werd opnieuw gestoffeerd. Met het kleurenplan voor haar woonkamer in het achterhoofd ging mijn moeder op zoek naar nieuwe stof voor de zitting van dit oude stoeltje wat ze ooit kocht bij de kringloop. Hier zat een beige fluweel stof op, fluweel is weer helemaal hot, een echte interieurtrend dus wees niet te snel met het vervangen maar in dit geval was het met de jaren valer geworden en ook wat versleten, deze zitting kon wel een opfrissing gebruiken. Ze stoffeerde het zelf, de oude stof was niet beschadigd dus deze kon prima blijven zitten en de nieuwe stof kon hier gewoon overheen. Ik kan hier geen tips over geven, ik heb geen idee hoe ze het heeft gedaan maar ik ben onder de indruk van het resultaat, leuk ook dat ze het heeft afgewerkt met een kanten lint, helemaal haar ding.


Een paar tips over kleuren combineren. Mijn moeder koos voor dit pastel blauwe stofje met bloemdessin. Eigenlijk kun je alle kanten op, je zou kunnen kiezen voor een fluweel stof, in een mooie helder groene kleur, zoals hier op de foto te zien of voor bijvoorbeeld een roze stof, dat kan zijn een candy pink of juist een blush pink. Of juist een blauw/wit print zoals je hier kunt zien als je het iets meer opvallend zou willen. Ik snap mijn moeders keuze heel goed, als je het moeilijk vind om verschillende kleuren te combineren kun je, heel veilig, kiezen voor eenzelfde soort kleur, dan zit je eigenlijk altijd wel goed.







 Mijn kleine photobomber Annabel






De buffetkast kreeg de kleur celadon. Omdat er niets mis is met de kast maar de taupe/grijze kleur niet meer paste in het nieuwe stylingplan gaf ik het advies deze te verven. Natuurlijk gebruikten wij ook ditmaal weer de verf van Painting the Past. Er is geen grondverf nodig, wel breng je twee lagen verf aan, dit hecht het best en geeft de kleur meer diepte. In deze donkere hoek van de ruimte was de taupe/grijze kast een groot object wat nog meer licht wegnam. Deze nieuwe kleur haalt het helemaal op, lekker fris. Ze worden er elke dag weer vrolijk van, kleur is emotie, het doet wat met je. Leuk te zien dat zij dit nu ook ervaren, wie wil er nou niet elke dag blij worden in je eigen huis.

De witte laminaatvloer van Ikea zag ik voorbij komen bij Binti Home. Zij gebruikte deze in haar huis. In het huis van mijn ouders zat een rood/bruine laminaatvloer. Een vloer is zeer bepalend voor een ruimte, omdat ik weet wat mijn moeder voor ogen had heb ik haar gezegd dat ik pas met een stylingadvies zou komen als ze de vloer zou verwijderen. Dat klinkt misschien wat cru maar de vloer zou zo'n stempel drukken op het geheel dat we nooit het resultaat zouden krijgen waar we naar op zoek waren. Het heeft echt een jaar geduurd voor ze zich eraan wilde overgeven maar doordat ze zo graag de boel wilde veranderen besloot ze toch maar een nieuwe vloer uit te zoeken. Nu is ze dolblij met die beslissing, zelfs met hondje Woezel in huis en de stroom familieleden met vieze voeten die allemaal in de buurt wonen bijna dagelijks over de vloer. Het extra dweilwerk heeft ze er voor over.








Voor en na situatie. Ik stapte met mijn camera de kamer binnen terwijl de oude vloer al helemaal verwijderd was en de nieuwe vloer er al half in zat. Als mijn moeder iets in haar hoofd heeft moet het ook direct gebeuren, haha. De kast stond in het midden van de kamer en gezien de chaos was het niet meer mogelijk foto's te maken, ik kan niet laten zien hoe het was. Wel kan ik een idee geven door de foto hieronder te bewerken, of te bekladden kan ik beter zeggen. De donkergrijze kast stond op een laminaatvloer met een rood/bruine gloed, een hele kenmerkende vloer, moeilijk te combineren. De stoel met de beige fluweel zitting viel wat weg en op de hoge houten lampenpoot zat een grote rieten kap die best wat ruimte innam en waar je oog direct naar werd getrokken. In de nieuwe situatie zie je veel meer het hele plaatje, de stoel springt er wat uit, net als de kast met mijn moeders mooie verzameling servies. De verschillende bruintinten in de voor situatie maakte het drukker en donker, waardoor ze moeite had het bureau en kastje aan de wand daarboven leuk te decoreren. Nu alles zo mooi in balans is kan ze al haar prullaria hier prima kwijt.


Keuken, zitgedeelte en de tuin werden ook nog aangepakt. De vanille wit deuren van de keuken kregen ook een andere kleur en in het zitgedeelte van de woonkamer kwam een nieuw behangetje. Het leuke van dit stylingplan is het enorme verschil in de voor en na situatie terwijl de spullen hetzelfde zijn gebleven. Leuk om dat eens te kunnen laten zien. De rest hou je nog tegoed, zoals de 'nieuwe' keuken en het behang in het zitgedeelte. Daarbij moet ik nog steeds foto's maken van mijn zusje haar kamer, komt allemaal nog.








1 opmerking:

  1. mooie lichte kleuren. Vooral die lichte vloer is erg mooi. Wat is dat voor soort vloer?

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!