maandag 26 september 2016

★ How to style like a pro, most asked questions, decorating with tableware. Meest gestelde vragen, stylingtips, servies.






Een van de veelgestelde vragen die ik ontvang via de mail, maar ook als reactie op foto's of als mensen bij mij thuis komen is hoe het toch komt dat de spullen bij mij thuis zo leuk bij elkaar staan terwijl het bij henzelf lijkt alsof ze zomaar overal iets hebben neergezet. Omdat ik ontzettend veel mail ontvang, vol met verschillende vragen, lukt het me niet alles te beantwoorden, vanaf nu zal ik wat vaker dit soort vragen behandelen op de blog. 

Het is ook een kunst om alles leuk te etaleren, gewoon een paar dingen op een rij zetten is nou eenmaal niet heel spannend maar vooral erg voorspelbaar en saai. Dat willen we niet en dus hierbij wat tips, stap voor stap. Niet moeilijk, vooral niet wanneer je de tips die ik geef in je achterhoofd houdt, rommel gewoon eens om met wat je hebt, probeer eens iets uit en zie wat voor totaalplaatje er dan ontstaat.

Eerste tip, een stuk of drie stuks. We leven al enige tijd niet meer in de jaren '80. Laat los de twee stuks van alles, toen een trend maar nu zeker niet meer. Tegenwoordig kan het eigenlijk niet meer dat je overal twee dezelfde items van hebt staan, naast elkaar, of lekker symmetrisch aan elke kant eentje. Hou op, stop, niet meer doen. Helaas staan het grootste deel van de vensterbanken nog steeds vol met twee lantaarns, twee bloempotten, twee staande lampjes, twee kandelaars, etc. Wil je echt leren decoreren als een stylist, laat dit dan als eerste los. Vanaf nu gaan we voor een stuk of drie stuks, dat is even wennen maar dat was het in de jaren '80 ook en zie nu hoe lang het duurt voor we dat kunnen loslaten. Natuurlijk mag je best nog twee van iets neerzetten, maar dan combineer je het met enkele stuks.







Tip twee, hoogteverschil. Werk in laagjes. Ik gebruik hier het Franse servies welke ik jaren geleden kreeg van mijn moeder, zij was op vakantie en nam een lading servies mee en ik mocht uitkiezen wat ik wilde, een ontzettend leuk cadeautje waar ik inmiddels al jaren plezier van heb. Om te beginnen gebruik ik een groot broodplank, zou ik alles los op mijn aanrecht plaatsen krijg ik het minder in een geheel. Daarbij is het praktisch. je schuift zo de hele plank opzij als het nodig is. Ik begin met de grotere borden onderop en plaats daarop de kleinere schoteltjes met theekopjes. Omdat ik soms slechts enkele stuks heb van borden begin ik daarmee, zou ik de hoge stapel borden aan de buitenzijde zetten valt de lage stapel weer weg en ik wil dat je alles kunt zien. De tweede stapel is hoger, ik heb hier meerdere borden opgestapeld, wederom met daarop schoteltjes en theekopjes. Voor nog meer hoogte gebruik ik een stolp, deze plaats ik over de theekopjes.








Tip drie, plaats gerust iets voor het ander, in plaats van alles op een rij. Op de foto hieronder zie je dat ik een volgende stapel wit met roze kopjes en schoteltjes net iets voor de stapel met de stolp erachter plaats. Ik hou er rekening mee dat je vanaf elke hoek iets kunt zien. Kijk maar eens naar de eerste foto bovenaan dit blogbericht. Dit is de hoek vanuit waar je kijkt als je in de keuken staat. Zou je alles op een rij zetten zag je vanaf dit punt alleen de eerste stapel, de rest zou allemaal wegvallen, zonde. Om het hoogteverschil extra te benadrukken maar ook voor zo weinig mogelijk afstoffen plaats ik ook hierop weer een glazen stolp. 







Tip vier, breedte verschil. Probeer spulletjes bij elkaar te zetten die verschillen van vorm. Zou ik hier alleen alle kopjes met schoteltjes neerzetten viel het allemaal niet meer op, het zou wegvallen doordat er niets is wat echt de aandacht trekt. Door het gebruik van de stapeltjes borden kijk je veel sneller naar het geheel, alles krijgt de aandacht en dat is toch het fijnst als je allemaal mooie dingen hebt verzameld in je leven. Ik gebruik bij de laatste stapel borden allemaal verschillende door elkaar, ik wil het een beetje speels houden en de stapel moet niet te strak zijn. Bovenop een suikerpotje welke we ook echt gebruiken dus een stolp zou alleen maar onhandig zijn. De borden gebruiken we overigens ook regelmatig, zoals we al eens deden met kerst. 


Tip vijf, zorg voor een geheel. Je ziet zoveel mooie dingen en je hebt zoveel fijne spulletjes verzameld, het liefst laat je alles zien. Probeer een keuze te maken tussen de dingen die je in je kast bewaard en de spullen die je een bijzonder plekje geeft zoals hier. Bedenk dat je kunt afwisselen als je het zonde vindt je mooie spullen in een kast te bewaren, het is echt zo dat overdaad in dit geval schaadt. Je wil er geen onrustig plaatje van maken, dat ben je al snel zat. Ik heb gekozen voor al het witte of crème kleurige servies met pastelkleuren, het meeste met een gouden randje, oud. Alleen de wit met roze kopjes en schoteltjes in de voorste stolp zijn 'nieuw'. Het valt op maar het schreeuwt niet om aandacht. 







Laatste tip, maak een foto. Wanneer je denkt dat je het bijna voor elkaar hebt, of je bent nog niet helemaal tevreden, maak dan een foto. Omdat ik natuurlijk niet anders doe, het is mijn dagelijkse bezigheid om overal foto's van te maken, zie ik alles in kaders. Dat is voor mij heel makkelijk, ook als ik advies geef bij mensen thuis, doordat ik de rest van de ruimte even buiten beeld laat, zie ik heel snel of het plaatje klopt. Ik snap natuurlijk dat dit niet voor iedereen normaal is, daarom is het een hele fijne oplossing om even een foto te maken, dit kan gewoon met je telefoon. Als je een foto maakt zoals de foto hieronder valt al heel snel op wat er wel of niet goed is aan het plaatje. Ik zou natuurlijk het liefst onzichtbare stopcontacten hebben en op deze foto is het snoer ook storend, in dit geval kijk ik alleen naar de styling van het servies en vind ik het plaatje helemaal in balans zoals ik het graag wil. 









Stuur me gerust meer vragen, wil je graag dat ik iets behandel op de blog waar jij in huis steeds tegenaan loopt, is er iets waarmee je worstelt, kom je er niet uit en wil je graag wat tips, laat het me weten en wie weet kan ik het voor je oplossen of je in ieder geval op weg helpen. Ik kan niet beloven dat ik elke vraag kan behandelen, ik ga in elk geval mijn best doen. Ik hoop dat je er iets aan hebt, dat je met de tips aan de slag kunt gaan. Probeer gewoon, speel er wat mee en kijk wat er zoal ontstaat. Laat oude ideeën los als je graag iets nieuws wil, kijk op blogs of gebruik Instagram als inspiratie, er is zoveel te vinden op dit gebied, kijk bijvoorbeeld ook eens op mijn Pinterest board #styling welke ik gebruik om opvallende styling op te slaan die je aan het denken zet. 
Ik wens je in elk geval veel plezier. 


Kleur wit op de wand, Pure White  
Kleur roze op de wand, Powder Blush  
Kleur roze van de kast, Morning Tea, allen Painting the Past
Geel leren grepen op de kast Nu Interieurontwerp
XL boordplank HK Living via Loods 5
Keuken Ikea
Ladeknoppen op de keukenlades H&M 
Witte laminaatvloer Quick Step, inmiddels uit de collectie
Goud, brass, art deco lamp, kringloop
Zwart strijksnoer  Snoerboer
Franse servies cadeau gekregen
Wit met roze servies de Bijenkorf
Glazen stolpen Sissy Boy Homeland
Oude schilderijen in gouden lijst zijn een erfstuk










2 opmerkingen:

  1. Goed dat je hier een blog aan hebt besteed! jaren 80, 2 stuks geweldig! laat het los! haha...
    De lamp die je op hebt gehangen zou het gros voor zijn verdriet niet mee hebben genomen uit de Kringloop, jij hangt hem op en het staat, super!
    Fijne dag.

    Groetjes, Steef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, haha, lamp was ook maar twee euro, Steef, zelfs de kringloop zag de charme er niet van. Lach me rot.
      Mijn oma heeft er eentje in een groter modelletje in haar gang hangen en ja, dan heb je mij al, vind ik leuk omdat het aan mijn oma doet denken, lekker dezelfde lamp in huis als zij, haha. Dit is gewoon mijn lekkere kitscherige hoekje, hou ik van.
      Liefs!

      Verwijderen

Love to hear from you!