dinsdag 17 mei 2016

★ It's World Recycle Day! About recycling, upcycling, painting the dresser. DIY. Recycle, upcycle, buikkastje verven. Een kastje, drie kleuren.





Het is world recycle day, leuk, dacht ik, ik deel even wat ik zoal kan vinden tussen mijn talloze foto's om een paar recycle/upcycle klusjes te laten zien die ik zoal uitvoerde de afgelopen jaren. Ik maakte een mapje waarin ik de foto's plaatste. Teveel, ik sta er nooit zo bij stil omdat het voor mij zo gewoon is en ik al heel wat jaren bezig ben (en blijf) maar jeetje, dat is nogal wat. Dus staarde ik naar al die foto's en vroeg me af hoe ik dit in een blogpost zou moeten plaatsen, dat wordt zo onoverzichtelijk en verwarrend, dan maar de leukste kiezen. Maar hoe?


Wat ik het leukste vind is eigenlijk nooit wat de rest het leukste vindt dus daar was de twijfel. Kies ik wat ik het leukst vind, ga ik delen wat mijn voorkeur heeft of ga ik laten zien wat jij het leukst zou vinden. Natuurlijk is het voor mij oud nieuws, ik hoef er geen inspiratie uit te halen, ik doe het voor jou, de lezer van mijn blog, zodat je ideeën op kunt doen en er inspiratie uit kunt halen. Maar hoe kan ik delen wat jij het leukst vindt als ik niet weet wat je het leukst vind? Daarbij, er zijn nogal wat lezers van mijn blog, die vinden natuurlijk niet allemaal hetzelfde leuk, wat doe ik dan? Ik ga het laten zien in verschillende blogberichten. Ik weet eigenlijk niet of dit wel echt valt onder recyclen, het verven van een kastje, toch is het een soort van hergebruik.



De allereerste laag verf, niet naar tevredenheid







Ik begin met foto's uit de oude doos, spreekwoordelijk, alles is tegenwoordig digitaal, er komt geen doos aan te pas maar het klinkt zo leuk. De allereerste laag verf van de drie lagen verf die het buikkastje uiteindelijk kreeg. U kunt niet zeggen dat ik snel iets weg doe, wel dat ik misschien snel ergens op ben uitgekeken, de kleur, maar het kastje is een blijvertje. Ik kreeg het kastje van mijn opa en oma toen mijn opa nog in leven was en ik nog elke keer zijn warme hand op de mijne voelde terwijl hij me vertelde hoe trots hij op mij was en ik zijn grote pop was. Ik rolde dan met mijn ogen omdat ik het al zo vaak had gehoord en toen nog niet wist hoezeer ik het zou missen en hoe graag ik dit nog eens zou willen horen nu hij er niet meer is. Gelukkig voel ik nog steeds de warmte van zijn steeds ouder wordende hand op de mijne als ik er aan denk. Er was niemand zoals mijn opa, hij stond op eenzame hoogte, mijn favoriet. Ik kan tegen niemand zoveel zeggen zonder woorden, gewoon door samen te zijn, zwijgend voelen wat de ander heeft te zeggen.

Het buikkastje, het huwelijkscadeau welke mijn opa en oma in ontvangst namen op hun trouwdag. Het verhaal maakt het kastje nog leuker en de verflagen zorgen ervoor dat het ook nog eens in mijn interieur past, ik vind het in originele staat niet zo fantastisch. Natuurlijk moet je alvorens de verfkwast in de hand te nemen eerst even goed schuren en ontvetten, verf moet hechten en dit gebeurt het beste als je die twee handelingen niet overslaat. Je wil natuurlijk zo lang mogelijk plezier hebben van het nieuwe kleurtje. Het eerste kleurtje vond ik niet zo'n succes, mede vanwege de verf die ik toen gebruikte, uit de Perfection lijn van Praxis. De verf maakte zijn naam niet waar. Ik verfde, helaas, Annabel haar ledikant ook met deze verf en ontdekte al snel dat dit niet aan mijn verwachtingen voldeed, ik ga deze verf dan ook zeker nooit meer gebruiken. Mijn tip is dan ook om niet te bezuinigen op verf, goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Kwaliteit is toch wel iets waard.





Papieren kraanvogels: Sukha Amsterdam



Kleur kastje: Green Tea van Painting the Past 
Vintage behang: Swiet



Kleur kastje: Green Tea. Kleur ledikant: Sweetheart beide PtP
Vintage pastel groen behang: Swiet



Vanwege de eerste laag flut verf waarmee al snel beschadigingen zichtbaar waren, sterker nog, hele delen verf ineens onzichtbaar waren, besloot ik zowel haar ledikant als het buikkastje nog eens te verven. Ditmaal met verf van Painting the Past en ik besloot sindsdien geen andere verf meer te gebruiken. Tenzij ik, zoals in het geval van de buitenkant van ons huis, iets nodig heb wat bij PtP niet verkrijgbaar is, zij hebben geen verf voor het exterieur, dan kies ik voor de verf van Farrow & Ball. Ik word niet gesponsord, ik ontvang geen gratis verf en ik word ook niet door beide verfmerken betaald, ik kies zelf voor deze verf. Ik wil dit graag benadrukken nu zoveel bloggers een verfmerk gebruiken waarvoor zij gratis verf ontvangen. Ik maak geen reclame, ik geef aan wat mijn bevindingen zijn en gebruik de verf die mijn voorkeur heeft. Vanwege het vele gebruik van de verf van Painting the Past koop ik direct bij hen in, net als bijvoorbeeld een winkel dat doet. Ik heb hierdoor wel het voordeel van de inkoopprijs.





Kleur: Blossom van Painting the Past. Het stoffen hartje maakte ik zelf



Drie verschillende kleuren, drie lagen verf, drie keer hetzelfde kastje in een nieuw jasje, ik gooi er pardoes nog even een stukje rijm in. Als dit geen recycling, upcycling, is weet ik het ook niet meer. Drie keer een andere kleur, drie keer een andere uitstraling, drie keer hetzelfde kastje, Annabel haar kastje. In haar babykamer, toen ik keuzes maakte waarover ik me nu verwonder, ik vond het in het begin helemaal niet zo mooi. Op de een of andere manier verdwijnt mijn creativiteit als sneeuw voor de zon zodra ik zwanger ben, om zich tijdens de zwangerschap niet meer te laten zien. Er zijn geen ideeën, er is niets wat mij inspireert en ik heb al helemaal geen zin om aan de slag te gaan. Ik maak vreemde keuzes omdat het moet, iedereen was van mening dat haar kamer klaar moest zijn voor zij er was. Zij sliep de eerste periode helemaal niet in haar kamer maar lekker in het wiegje pal naast mij, ik had best kunnen wachten tot mijn creativiteit weer terug was.

Nog even over het kiezen van een kleur, ik zeg het heel vaak, misschien ben je het wat zat, toch doe ik het nog eens. Om geen verwachtingen te scheppen die voor teleurstelling kunnen zorgen, zodat je geen geld uitgeeft aan een kleur die toch niet blijkt te zijn zoals je dacht en je geen tijd kwijt bent omdat je iets nog eens moet verven als je ontdekt dat een kleur anders is dan op mijn foto's. Kleur is niet absoluut. Kleur is onderhevig aan licht en omgeving, je moet niet onderschatten hoeveel een kleur kan afwijken onder deze verschillende invloeden. Het verschil kan heel groot zijn. Ik kan het duidelijk laten zien aan de hand van mijn eigen foto's, gemaakt door dezelfde camera, van hetzelfde kastje in dezelfde kleur. Het kastje staat in een andere ruimte, in combinatie met verschillende kleuren en ander behang. De foto's zijn niet op hetzelfde tijdstip gemaakt, daglicht verandert van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, allemaal factoren die zorgen dat de uitstraling van de kleur totaal anders is, zoals je hieronder kunt zien. Tip, koop eerst een testpotje.






Op de eerste en tweede foto het kastje beide in de kleur Green Tea



Een eerste laag verf mislukt, de tweede laag fris en precies zoals ik toen voor ogen had. De kleur Green Tea van PtP, ik gebruikte de matte lak omdat ik dit zo mooi vind passen bij dit soort oude meubelstukken, het geeft het kastje de uitstraling die ik zo mooi vind. Ik gebruikte het toen als commode kastje, we maakten twee planken op maat in de nis van haar kamer waar vroeger de wastafel zat toen men nog geen badkamer had, nu bijna niet meer voor te stellen. Bovenop de plank was de plek waar we haar verschoonden toen ze nog klein en mollig was, haar haren nog niet zo lang waren, haar mond nog niet de hele dag openstond en ze nog in haar luier poepte en plaste. Het lijkt zo lang geleden, een ander huis, een ander leven. Inmiddels prijkt het nu roze buikkastje in haar nieuwe kamer die nog onaf is. Deze roze kleur heeft een beetje oranje in zich, de zalmroze kleur heet Blossom, uiteraard van PtP. Gek genoeg is het kastje vrijwel leeg, op de onderste lade na waarin haar beddengoed zit. Zodra ik speelgoed, boeken of knuffels in de andere lades stop weet ze niet hoe snel ze het leeg moet halen, zij heeft het liefst haar spullen verdeeld over de grond waar wij er over kunnen struikelen en waardoor stofzuigen een flinke uitdaging is. Haar kamer, haar regels.





Behang: Lile Sadi for Photowall Bolletjeskleed: Sukhi










4 opmerkingen:

  1. Oh wat smul ik bij het zien van jouw foto's! Je verandert gewoon makkelijk en compleet van hoe het eerst was. Recycling is wat dat betreft ook super leuk en dat je dan weer helemaal opnieuw er van kan genieten omdat je het nieuw leven in blaast. Ik vind je kastje in het groen het mooist�� een prachtig zacht kleurtje en mooi met je behangkader erachter. Ik heb wat met deze kleur laatste tijd. Straks ga ik is even lekker een potje groen schilderen�� je weet me weer te inspireren hoor. Have a nice recycling day

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, heel verschillend hè, nu je het zegt valt het me ook op, vooral als je deze foto's zo op een rij ziet. Geestig, ik sta daar helemaal niet bij stil, ik vond eigenlijk altijd dat ik niet zo veranderde maar ik zie wel heel duidelijk dat ik toch een ander soort stijl heb tegenwoordig. Wel altijd veel kleurtjes, ook al smul ik soms van witte interieurs, het blije gevoel wat al dat kleur in huis mij altijd geeft vind ik veel te fijn. Op grijze winterdagen geen winterdip voor mij ;-)
    Wat lief, fijn je te inspireren, heel veel verfplezier, ik verfde net de bovenkant van een deel van een oude kast blauw, nog niet eerder alleen een bovenblad geverfd zonder het hele kastje maar het is erg leuk geworden.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het kastje in de Green tea kleur het mooist. De foto waarop je ook het roze ledikant ziet vind ik geweldig, wat een leuk kamertje! Het roze met geel vind ik minder. Maar zoals je al zei, niet iedereen vind hetzelfde mooi.
    Je schrijft trouwens ontzettend leuk
    Groetjes,
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geel is ook echt zo'n kleur waar je van moet houden, al is het roze met geel een enorme trend momenteel, ik snap heel goed dat je er niets mee hebt. Het is niet zo subtiel als de combinatie van het groene kastje met het roze ledikant, dat blijft ook mijn favoriet hoor. Ik mis de oude kinderkamers enorm, ik had toen nog alle vrijheid, ze hadden geen eigen mening of duidelijke eigen smaak, dat is nu wel anders. Gelukkig vindt Pepijn zijn nieuwe kamer geweldig, dat is het belangrijkste, ik heb er dan weer iets minder mee, inderdaad, niet iedereen vindt hetzelfde mooi en dat is maar goed ook, dat zou veel te saai zijn. Wat een fijn compliment, ik vind het schrijven leuk, zou willen dat ik er wat meer tijd voor had. Liefs!

      Verwijderen

Love to hear from you!