donderdag 25 februari 2016

★ DIY #Shelfie -Recycling, upcycling, the dindingtable. De eettafel aan de wand, handgemaakte zwevende planken.






Ik val in herhaling, onvermijdelijk als je zoals ik blogt over je eigen huis, je kinderen, je leven en jezelf. Ik heb nog een reden gevonden waarom ik me niet graag van spullen ontdoe en ze liever bewaar, zo vind je namelijk nog eens iets. Meer daarover iets verderop in dit bericht. Allereerst, om terug te komen op mijn laatste blogpost over de oude eettafel, zie hier wat daarmee gebeurde, in stukjes hangt de eettafel nu aan de muur in een hoek van de serre. Een voorheen flink lelijke hoek. Overigens staat de eerste foto van de laatste blogpost momenteel in het maart nummer van Ariadne at Home, samen met nog twee foto's van mij, mijn roze wanden en zelfgemaakte moodboard, ter inspiratie.






De lelijke hoek in de serre was maandenlang een doorn in mijn oog. Ik heb me al eens uitgelaten over de kunststof kozijnen van ons huis, ik vind het echt niet mooi en doe mijn best alles zoveel mogelijk te verdoezelen. Liefst liet ik alles aanpassen maar dat ligt nu niet binnen budget en ik ben de enige die me hier aan stoort dus verf ik het zoveel mogelijk donker waardoor het minder opvalt. Er was eens deze serre met in de hoek een deur, kunststof, met glas. Voordat de aanbouw erbij werd gebouwd kon je om het huis lopen en had je nog een uitzicht door de deur. Toen ze de extra ruimte naast het huis aanbouwden en de deur nutteloos was geworden (daarachter zit de muur van wat bij ons de werkkamer is) hebben ze het glas verwijderd en vervangen door nog meer kunststof. Hieronder zie je op de foto hoe het eruitzag voordat wij ermee aan de slag gingen met in de hoek de nutteloze lelijke kunststof deur. 






De bakstenen muur verfden wij in dezelfde kleur als de buitenkant van ons huis, Teresa's Green van Farrow and Ball. Wij verwijderden de deurklink en het slot van de kunststof deur in de hoek en ik bedacht wat ik vervolgens met deze moeilijke en loze hoek kon doen. Omdat het vrij diep is kan ik er niet zomaar een lullig plankje ophangen, dat zou geen gezicht zijn. Ik wilde graag zwevende planken, niet te iel naast het baksteen, daar past best iets grover bij en het moest wat gewicht kunnen dragen omdat ik dit de ideale hoek vind voor een deel van mijn groeiende voorraad tijdschriften en boeken. Ik hoef maar te roepen wat ik in mijn hoogblonde hoofd heb en mijn handige man neemt de uitdaging aan en gaat aan de slag. Hij kocht een plaat MDF op maat en schroefde dit vast zodat er niets meer te zien is van het kunststof, dit werd de nieuwe achterwand in deze hoek. Omdat wij de poot van onze eettafel gebruiken als plantenbak in de tuin bleef er een tafelblad van grove houten planken over die nu heel goed dienst doen als zwevende wandplanken. Et voilà, geen verspilling, niks weggegooid, alles hebben we kunnen hergebruiken, recycling, upcycling, wij draaien onze hand er niet voor om. 






De diy achterwand met zwevende planken kreeg als laatste nog een verflaag in dezelfde kleur als de bakstenen wand. Wij hebben hier flink wat liters van op voorraad, onze schilder verrekende zich nogal toen hij beoordeelde hoeveel verf wij nodig zouden hebben voor de buitenkant van ons huis. Ik moet nog even bedenken wat ik met de overige voorraad zal doen, het is zonde om niet te gebruiken, daarbij is het hele sterke verf, het is tenslotte geschikt voor buiten, in een fijne kleur, te leuk om daar niets mee te doen. De pastel kleurige lampetset op de middelste plank kocht ik bij een van mijn favoriete winkels, Sil's Home, waar ik echt binnenkort weer even een bezoek aan moet brengen. Ik hou er zo van mijn huis te vullen met persoonlijke vondsten die je niet snel bij een ander tegen zult komen, zo krijg je een hele eigen sfeer die nooit zal vervelen. Ik vind het een plaatje, een stukje sierlijk brocante in kleuren die net even uit de toon vallen bij de rest waardoor het niet te saai en voorspelbaar wordt. Deze hoek illustreert heel goed waar ik voor sta, waar Frivole voor staat. Een combinatie van verschillende stijlen en materialen, de industriële donkerbruin glad leren vlinderstoel met het wollige schapenvel. Het grove baksteen en daarnaast de gladde achterwand. De zelfgemaakte robuuste planken en daarop een lieflijk pastelkleurig lampetset, met het gekke lampje voor de finishing touch.

Bij kleuradvies laat ik het liefst zoveel mogelijk zien wat kleur doet, ik ben interieurstylist en focus mij voornamelijk op kleurgebruik. Kleur verandert met de omgeving en onder invloed van (zon)licht. Zo kun je hier duidelijk zien wat het verschil is tussen de foto's van dezelfde bakstenen muur en de hoek met zwevende planken op verschillende momenten van de dag, met en zonder direct zonlicht. Waarmee ik nogmaals wil benadrukken dat je nooit aan de hand van foto's op een blog, of Instagram, een goede keuze kunt maken voor een kleur. De kleur zal altijd anders zijn bij jou thuis op de wand. Op de twee foto's hieronder zie je hoe de kleur verschilt, de bovenste foto toont de kleur zoals hij is op een bewolkte dag, de tweede foto laat de kleur zien op een zonnige dag. Mede daarom heb ik gekozen om het exterieur van mijn huis een kleur te geven, elk seizoen, wat zeg ik, elke dag geeft het een andere uitstraling. Soms heel mint kleurig, af en toe bijna wit, het is maar net hoe en of de zon schijnt. Ik hou daar van, ik snap ook nooit dat mensen denken dat een kleur waar je op valt sneller zal gaan vervelen dan het veilige grijs of wit waar zovelen dan maar voor kiezen, uit angst dat ze snel uitgekeken raken op dat wat ze eigenlijk het mooist vinden. Zonde.








Een opnieuw gevonden vergeten lampje, mintgroen met goud, wat een fijne combinatie, om verliefd op te worden. Dat deed ik dan ook, tweemaal. De eerste keer toen ik het zag staan in een rommel hoekje van de kringloopwinkel in mijn vorige woonplaats, de stad, een rommel hoekje waar ik normaal snel voorbij loop maar ditmaal in mijn ooghoek iets mint kleurigs zag staan waardoor mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Een eenzaam vrolijk lampje tussen al het donkerbruin. Opvallend, anders, uniek, genoeg redenen om niet te laten staan, samen met de paar euro die ik ervoor moest betalen. Ik kocht het niet omdat ik wist wat ik ermee ging doen, zoals bij mij eigenlijk altijd het geval is, ik kocht het omdat ik zoiets niet weer eens zou tegenkomen en ik spijt zou krijgen als ik het had laten staan. Thuis wilde ik het in Annabel haar kamer zetten maar ik vond toen dat de kleur niet zo lekker combineerde met haar vintage pastel groen met parelmoer glans behang, daarbij zat ik met het snoer, ik kon geen fijn plekje vinden in de buurt van een stopcontact en als het me teveel werk is om iets neer te zetten verdwijnt het tijdelijk in een doos op zolder. Zo ook dit lampje wat ik vervolgens vergat. 

Nog eens verliefd toen ik onlangs hier op zolder, op zoek naar iets anders, dit lampje weer vond. Het o, ja! En mijn armen knuffelend om het lampje omdat ik inmiddels de perfecte plek wist in ons nieuwe huis zorgde voor een klein geluksmomentje. Er is niet zoveel voor nodig bij mij. En ja, ik knuffel nu en dan ook dingen, alleen maar mooie dingen, verder ben ik heel normaal. Of eigenlijk juist helemaal niet, vergeet dat laatste, ik wil ook helemaal niet normaal zijn. Dit hoekje van de serre, de leeshoek, bij de boekenplanken en de planken met stapels tijdschriften is, was, een donker hoekje in de avond. In het plafond van de serre zitten spotjes, niet heel sfeervol, behalve als we ze dimmen wat we dan ook altijd doen, daardoor kunnen we best wat extra lichtpuntjes gebruiken. Zie daar! Mijn mintgroene lampje voor de mintgroene wand op de mintgroene plank. Is het misschien teveel mintgroen? Welnee. Het is precies goed, zeker in combinatie met het glimmende goud, niet heel opvallend, toch net genoeg om heel mooi te zijn. Annabel plakte er een gouden sticker in de vorm van een sterretje op, ook zij krijgt de smaak al wat te pakken, knap stukje styling ;-)







11 opmerkingen:

  1. Suus, ik vind het geweldig. Niet mijn smaak maar wel helemaal Geweldig!
    Toch, dat mintgroene daar houd ik wel heel erg van. Ik zag je foto's in de Ariadne at Home, leuk.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      Fijn kleurtje is het hè, geloof dat ik de gang er ook maar mee ga doen. Wat leuk dat je me al was tegengekomen in at home, groetjes!

      Verwijderen
  2. Hmm heel inspirerend.... Ik ben heel slecht met kleur en bang om in huis kleur te gebruiken. De kamer van mijn oudste dochter is nu donker paars met een hele mooie eucalyptus groene kast... Die combinatie had ik afgekeken en vond ik heel mooi... Vandaag kwamen ze ons huis taxeren en ik zette wat donker roze bloemen in haar kamer en het was precies wat ik al die tijd miste in haar kamer. In ons volgende huis wil ik het roer omgooien en met kleur werken... Als je altijd alles in neutrale tinten ga je naar kleur verlangen. Ik denk aan paars met goud en blauw...oosters en kleden aan de wand maar wel op mijn manier... In ieder geval interessant onderwerp kleur. Dat sterretje op het lampje is wat het lampje in mijn ogen heel leuk maakt. Heb je annebels kamer uit jullie nieuwe huis ook al geblogd? Ik ga even kijken. Geniet van je mooie nieuwe hoekje 😍

    Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie combinatie, paars, goud en blauw, je ideeën zijn fantastisch, ik hou zo van dat sfeertje, leuk! En de kamer van je dochter klinkt prachtig, wat zal ze blij zijn.
      Ik heb eigenlijk nog niks gedeeld van Annabel haar kamer omdat dit de kamer is die nog maar een fatsoenlijke wand heeft, de rest moet nog, schaam, schaam. Zij speelt nog niet op haar kamer, slaapt er alleen dus we schuiven het steeds voor ons uit omdat er nog andere klusjes zijn in huis en in de tuin.
      Ik ga weer even mijn best doen om meer te delen, liefs!

      Verwijderen
  3. Ah, je bent een tovenaar. En een levenskunstenaar. Ik val ook in herhaling, maar dank voor je persoonlijke reacties op mijn blog, ik lees ze altijd graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Susanne,
    Ik mis je posten :( .......hoop dat alles wel goed gaat met jullie !!
    Lieve groet,
    Stella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maak je geen zorgen, het gaat goed, af en toe moet ik even wat minder online zijn om weer wat inspiratie op te doen en lekker bezig te zijn, dingen creëren, even niet met mijn neus op de telefoon of voor het scherm van de desktop, heerlijk.
      Maar ben er weer, ga snel weer een blogpost schrijven, tot binnenkort, liefs!

      Verwijderen
    2. Fijn om te horen !!
      Gezellige dag nog XX

      Verwijderen
  5. Wat grappig!! Zo'n lampje heb ik ook op zolder in een doos liggen. Oorspronkelijk ook bedoeld voor m'n dochters kamer, maar wie weet waar het nog eens terecht komt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, wat toevallig, leuk! Vind je vast ineens zomaar een leuk plekje voor, wat geestig.
      Fijn weekend!

      Verwijderen

Love to hear from you!