donderdag 3 december 2015

★ Weight, dates, followers, why I got a huge dislike for numbers..




Inmiddels ben ik alweer een jaartje ouder, ik werd 34 op een donderdag, wij vierden het op een zaterdag, samen met mijn jongste oom, tante en nichtje, we zijn allemaal in de laatste weken van november jarig. Het was een fijne verjaardag, een lekkere en uitgebreide lunch bij ons thuis. Ik houd van mijn verjaardag, sinds het moment dat het allemaal in een keer over had kunnen zijn geen vanzelfsprekendheid meer als daarvoor, ik waardeer het verjaren zeker meer. Neemt niet weg dat het ouder worden een dingetje is, puur vanwege het getal, ik ben dan ook heel erg tegen getallen.

Tegenwoordig draait juist alles om die getallen, ik verafschuw het, ik zie er zelden het voordeel van, ik vind dat het zoveel verpest maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik weet niet wat ik weeg, ook een nietszeggend getal, teveel, daar heb ik geen weegschaal voor nodig. Mijn lengte is ook zoiets, ik ben klein en zal nooit langer worden, kan mij het schelen, ook in dit geval kan ik slechts een indicatie geven en weet ik het correcte aantal centimeters niet. Dit geldt ook voor mijn kinderen, ik houd niet bij hoeveel ze groeien, wat ze wegen, ik zou het niet weten, ze zijn gezond en gelukkig, dat is dan weer niet uit te drukken in getallen. Al wordt dat nog zo vaak gedaan, 'wij geven het leven een 8' en meer van die in mijn ogen onzin. Je leven is fijn, mooi, bijzonder, zwaar ruk of wat dan ook, dat getal zegt me echt niks.



Voor de visite, op zaterdagochtend, even samen kwartetten



Het aantal volgers houdt de gemoederen in deze tijd nog het meest bezig, als ik soms zie wat er allemaal wordt gedaan om volgers te genereren vraag ik me dikwijls af waarom we er toch niet gewoon mee stoppen, waarom is het zo belangrijk, wat doet het ertoe? Heel veel, zo proberen alle social media experts ons te overtuigen, waar we dan ook zo lekker intuinen, we volgen accounts met veel volgers omdat ze veel volgers hebben, dan zal het wel goed zijn, dan wil ik ook volgen, stel je voor dat ik iets mis wat al die anderen wel zien. Hoe vaak ook ik dit doe en na een tijdje toch echt moet concluderen dat het een nietszeggend account is wat vooral veel stiekeme reclame maakt en heel weinig originele content deelt verbaasd me. 'Gebruik vooral veel populaire hashtags en gooi er af en toe een foto tussen waarvan je zeker weet dat het altijd wel wat volgers oplevert, katten doen het goed of een gevel', een gratis advies waar ik nooit iets mee heb gedaan.

Geld is natuurlijk het voorbeeld van iets wat in getallen moet worden uitgedrukt, al ben ik ook op dit gebied degene die het liefst gewoon iets geeft en niet precies op de cent kijkt, tot grote ergernis van Anne-Roel die mij dikwijls op het hart drukt dat ik niet zomaar iets moet geven. Ik zie het overigens niet als zomaar iets geven, ik geef wat ik het waard vind, dat is soms nu eenmaal meer dan het kost. Ik geef graag iets extra's als ik leuk geholpen ben, of ik weet dat een ontwerper net even wat extra moeite voor me heeft gedaan, als ik weet dat het geld direct bij iemand komt die het goed kan gebruiken of er iets moois mee doet. Dan kan het zomaar zijn dat ik meer betaal dan de verkoopprijs, dat vind ik fijn om te doen. Ik vind het fijn dat we dit kunnen doen. Anne-Roel behoed me vaak dit te doen, ik zal het nooit toegeven maar misschien is dat maar goed ook. We hebben tenslotte zelf ook nog wat geld nodig om te kunnen leven.

Tijd is nog iets wat niet zonder getallen kan, ook tijd is iets waar ik geen boodschap aan heb. Net als data, ik weet best op welke data feestdagen zijn, ik weet alleen nooit welke datum het is, dus ook niet of het de datum van die feestdag is. Zo zijn verjaardagen bij mij een ramp, ik weet wanneer je jarig bent, ik weet alleen nooit dat het je verjaardag is, omdat ik simpelweg niet weet welke dag het is, de derde of de tiende, kan allemaal. Facebook biedt daarin uitkomst maar dan moet je wel elke dag op Facebook zitten en dat is bij mij niet het geval. Ik vind het al heel wat dat ik meestal wel weet of het maandag, dinsdag, etc, is. Voor mij al een dingetje, ik leef het liefst gewoon met de dag ongeacht welke dag dat dan ook is, als ik op vrijdag een zaterdag gevoel heb kan ik zomaar genieten van een extra dag weekend, als ik op zondag een zaterdag gevoel heb baal ik best een beetje.






Onverwacht en vlugge visite op mijn verjaardag, opa


Kortom, als we nou lekker al die getallen links laten liggen en gewoon ons ding gaan doen, hoe vrij zullen we ons dan voelen? Het kan natuurlijk niet, dat weet ik ook wel, ik leef niet in een droomwereld maar toch denk ik dat heel veel er best goed aan zouden doen zich niet zo te laten beïnvloeden door die getallen. Mensen die jarenlang klagen over drie kilo teveel, slechts drie kilo's die hen al die tijd beletten te genieten. Ik hoor over het verliezen van volgers, dat iemand daar echt wakker van ligt en een plan bedenkt om de volgers weer terug te winnen, dan gaat het niet meer om het delen van wat jij leuk vindt maar je deelt dat wat hopelijk volgers oplevert. Ik lees over blauwe vinkjes in what's app, we weten exact het tijdstip waarop het bericht gelezen is, who cares dacht ik maar ik ontdekte dat het voor heel veel mensen ertoe doet om voor mij onbegrijpelijke redenen. De invloed van die getallen is zo groot, heel veel mensen zijn er zo op gefocust dat het hun hele leven beheerst. Terwijl je zit te wachten tot je eindelijk kan gaan genieten omdat je drie kilo lichter bent, je minstens 10.000 volgers hebt en je what's app bericht beantwoord is had je stiekem best al kunnen beginnen, ja mag ook gewoon genieten van hoe het al is.










9 opmerkingen:

  1. Ik voel je! Ik zie ook vaak moeders die trots vertellen dat ze meteen, na de bevalling weer in hun oude kleren passen. Waarom? vraag ik me dan af. Je baby is waarschijnlijk gezond. Nou ben ik, wat dat betreft, niet echt bleu meer. En ook iemand met overgewicht. Maar toch. Wat doet t er nou eigenlijk echt toe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou ook best wel trots zijn als ik weer in oude kleren zou passen, maar het maakt me geen beter mens, het wordt weleens belangrijke gemaakt dan het is inderdaad. Gezonde kinderen (en blije) staat nog altijd bovenaan, al zou ik best wat beter voor mezelf mogen zorgen, een verbeterpuntje.
      Ik was op mijn slankst niet trotser op en gelukkiger met mijzelf, integendeel, zodra het slecht met me gaat en ik niet lekker in mijn vel zit krijg ik geen hap meer door mijn keel en val ik dus af. Mijn schoolvriendinnetje zei altijd als mensen weer eens tegen haar zeiden hoe mooi ik was omdat ik weer eens was afgevallen dat ze zich dan juist zorgen om me moesten maken. Vinden mensen altijd heel gek, ik ben dan ook wat vreemd.
      Liefs!

      Verwijderen
  2. Heerlijk zo'n blog. Daarom "volg" ik je natuurlijk ook. Ergens vanaf je eerste zwangerschap geloof ik. Lekker nuchter. Je weet gewoon allerlei dingen vanzelf wel met die getallen maar ja als je gezondheid in het geding komt zijn ze belangrijk of als je bankrekening iets minder gevuld is, moet je wel. En volgers, ach, zouden ze echt allemaal lezen wat ik te melden heb? Fijne tijd, Sinterklaas, Kerst, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, dat is al zo'n zeven jaar geleden, wat bijzonder dat je me al zo'n tijd volgt, fijn dat je me (nog) niet zat bent, vind ik heel fijn.
      Je hebt natuurlijk heel erg gelijk, ik praat natuurlijk makkelijk, zo simpel is het niet voor iedereen. Het is een beetje bedoeld voor de meiden in mijn omgeving die worstelen terwijl ze het best wat makkelijker mogen maken, sommigen zijn best streng en mogen wel wat vriendelijker zijn voor zichzelf. Ben het met je eens dat je natuurlijk heel vaak niet om de getallen heen kunt, dat is ook zo. Liefs!

      Verwijderen
  3. JA IK VIND je blog ook zo puur zo echt zoals het is zo schrijf je ook! Ik volg je altijd omdat ik vind dat je leuk schrijft ! Geniet van het leven, het duurt maar even! Gezondheid is het allerbelangrijkste in een mensenleven, who cares de rest? Volg je hart, het klopt altijd zeg ik en doe er wat mee, volg je geluk en wat is geluk....................geluk is wat jij voelt ! Ik zeg ga zo door !! Hartelijke groet van een anonieme volger MAjella uit Hoogland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, wat lief en ontzettend fijn om te lezen. Vind ik een heel groot compliment, ik probeer zoveel mogelijk te schrijven zoals ik tegen een vriendin zou praten. Wat fijn om je reactie te lezen, dank je. Liefs!

      Verwijderen
  4. We zitten in de tijd van getallen en helaas beïnvloedt dat veel mensen heel sterk. Het draait in die invloed om de woorden té veel én té weinig. Bij sommige getallen heb je zelf een keus om daaraan wel of niet mee te doen, wel of niet je erdoor te laten beïnvloeden.
    Getallen spelen ook een rol bij te weinig inkomen, te weinig huisvesting, te weinig banen, te weinig zorg en ga zo maar door. Helaas kun je als je daarmee te maken hebt niet om de getallen en vooral hun effecten heen.
    Goed dat je merkt welke invloed getallen op jou en anderen hebben. Doe ermee wat goed voor jou en voor jouw geliefden is.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk zo, het is een luxe dat je het je kunt veroorloven niet op de getallen te letten, helemaal mee eens. Het is ook een beetje voor degenen die desondanks toch de getallen heel zwaar laten wegen, soms letterlijk. De vriendin die vol trots verteld dat ze zo lekker gaat met lijnen en ineens gedemotiveerd raakt als blijkt dat de weegschaal aangeeft dat het veel minder snel gaat als zij dacht, de mede blogger die vindt dat ze het goed doet maar niet het aantal pageviews heeft wat ze had gehoopt, het zijn even twee voorbeelden maar er zijn er uiteraard veel meer. Ik probeer voor hen aan te geven dat het heel fijn kan zijn je niet te laten leiden door die getallen, ik denk dat er voor hen veel te winnen valt. Het haalt de druk wat van de ketel, denk ik. Maar natuurlijk moet iedereen het doen zoals zij willen, vind ik ook. Liefs!

      Verwijderen
  5. Weet je Susanne dat ik bv nooit een wekker zet....ik word wakker en wat maakt het uit als het wat later is...ik werk maar drie dagen en op die dagen ben ik altijd op tijd wakker....heb geen kids die naar school hoeven heerlijk...leef met de dag....en ben er echt zeker van dat gezondheid het allerbelangrijkste is..zeker na het afgelopen jaar...leef je leven doe wat jij prettig vind....maar blijf vooral zo schrijven....liefs Ria x❤️

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!