zondag 13 december 2015

★ Golden ochre, okergeel en goud..

Wandkleur: Powder Blush Painting the Past




De kleur geel
is alom vertegenwoordigd in mijn interieur. Ik ben blij dat er momenteel meer aandacht is voor kleur, we kunnen best wat meer kleur gebruiken in ons leven. Dat kleur heel persoonlijk is en niet voor iedereen een bepaalde kleur geschikt is maakt het voor veel mensen ingewikkeld. Ik zie je rennen naar de verfwinkel om een blik muurverf te halen in de kleur van het jaar, welke weken later toch niet naar tevredenheid blijkt te zijn, simpelweg omdat de kleur op je wand helemaal niet geschikt is voor jouw interieur of niet past bij jouw persoonlijkheid.




 Ook geel, het behang van deze blije blogger












Gewenning doet veel met je, als je heel vaak iets voorbij ziet komen ga je eraan wennen, je herkent het. Dit zorgt ervoor dat het lokt, je bent er inmiddels zo vertrouwd mee dat je het wil hebben. Zo werkt het menselijk brein, dat is algemeen bekend en daar wordt dan ook flink gebruik van gemaakt. Je geeft tig blije bloggers een blik verf, laat ze een wandje schilderen, foto's plaatsen en hoppa, men ziet her en der de kleur voorbij komen, raakt eraan gewend en wil het zelf ook. Hartstikke leuk natuurlijk, vooral als je zoals ik van kleur houd is het een feestje zoveel plaatjes langs te zien komen, het is in mijn ogen alleen niet de juiste reden om voor een kleur te kiezen.



Okergeel, hout, snoepig roze en goud



Het gaat best ver, de mate waarin wij beïnvloed worden. We hebben het niet eens door, dat is ook helemaal niet erg, toch is het goed hier af en toe bij stil te staan. Je mag je best eens afvragen waarom je bepaalde beslissingen maakt. Ik zweer bij Venz chocoladehagelslag. Dat is een voorkeur voor smaak, niet voor het merk. Mijn moeder heeft vroeger een poging gedaan, ze bewaarde een leeg pak Venz en stopte daar een voor mij onbekend merk chocoladehagelslag in. Ik nam een hap en proefde dit direct, ik haalde mijn broodjes van elkaar en zag dat de hagelslag anders was van kleur, minder bruin en de fijne glans van de echte Venz ontbrak, er lagen bleke matte hagelslagjes op mijn boterham. Mislukt. Toch was het goed te kijken of ik het echt lekkerder vond of gewoon een voorkeur had voor het gezellige pak waarop altijd wat te lezen viel.

Een ander voorbeeld is pindakaas. Calvé pindakaas vind ik niet de lekkerste, ik vind dit één van de mindere pindakazen. Toch trekt het merk mij, vanwege het gevoel, je wordt er groot en sterk van, de band die ik met het merk heb, veroorzaakt door de reclames, zoals in de jaren '80 met Petje Pitamientje. Niet alleen deze opvallende commercials op tv zijn van invloed. Het gebeurt ook minder opvallend, onbewust. Zo kreeg je jaren geleden bij de AH leuke kleine boodschapjes voor in een winkeltje, miniatuur verpakkingen van het echte werk. Ook een mini calvé pindakaas pot. Zo raken kinderen op hele jonge leeftijd al gewend aan een bepaald merk, zij herkennen in de winkel de grote pot pindakaas waar zij een kleintje van hebben, zien op tv de reclame en denken, hé dat is mijn pindakaas. Kinderen zijn een fantastisch marketingmiddel, zij zijn een grote invloed bij de keuzes die ouders maken. Het is daarnaast heel waarschijnlijk dat zij later als zij zelf boodschappen doen dit oude vertrouwde merk pindakaas kiezen.



 Slechts een toefje geel 



Veel geel



Terug naar de kleur van het jaar. Doordat velen zich hierdoor laten beïnvloeden zullen er mensen zijn die enkel en alleen door de aandacht voor deze kleur besluiten dit thuis toe te passen. Dat is ook niet zo gek, we zijn niet allemaal experts en het is niet voor iedereen makkelijk te kiezen uit het enorme aanbod, natuurlijk is het reuze fijn geïnspireerd te worden en aantrekkelijk te kiezen voor de kleur waarvan je weet dat het een mooie kleur is, het is tenslotte uitgeroepen tot kleur van het jaar. Toch geef ik even aan waarom ik dit spijtig vind. De keuze voor een kleur is heel persoonlijk, kleur is emotie, we beleven kleur allemaal anders, we zien kleur allemaal anders. Daarbij is kleur geen vaststaand feit, kleur is licht, licht bepaald de uiteindelijke kleur. Het is ingewikkeld en teveel om hier even toe te lichten maar ik kan wel zeggen dat je tien keer een wand in tien verschillende huizen kunt schilderen in dezelfde kleur en er niet eentje hetzelfde zal zijn als de ander. De magie van kleur, vandaar mijn fascinatie..







Mijn advies, neem de tijd om kleur te kiezen. Ga niet af op de kleur van het jaar, als deze niet jouw favoriet is zal het gaan vervelen, je zult erop uitgekeken raken en weer terugvallen op veilig. Waarom zoveel mensen kiezen voor veilig en niet voor wat ze het allermooist vinden is vanwege dit soort dingen. Je probeert eens iets, maakt de verkeerde keuze en kiest het vertrouwde. Zou het niet heerlijk zijn, je stapt je huis binnen, je hart maakt een sprongetje en je denkt, wauw! Dat kan door te goed te kiezen, op zoek te gaan naar je eigen stijl en te kiezen voor dat wat bij je past. En dat kan zomaar een kleur van het jaar nul zijn, ook helemaal prima.




6 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi! Ik hou van geel, al is er momenteel niets geel in ons huis ;-)
    Heb wat klus en opknap plannen voor het nieuwe jaar gepland staan dus wie weet laat ik de kleur geel wel weer voorbij komen.
    Fijne zondag!

    Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Susanne, dank weer voor je lieve & krachtige reacties op mijn blog. Fijn om te lezen dat je al deze worstelingen niet kent. Ik denk echter dat het voor vrouwen wel herkenbaar is, en daarom schrijf ik erover, ook een beetje als een soort 'troost'. Ik vind jou voor je 34 jaar al ontzettend wijs en lees je reacties daarom graag. Dank ook weer voor de fijne foto's op je blog! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n mooie kleur al zou ik het zelf niet kiezen voor in ons eigen huis of in mn kleding. Ik vind het bij anderen altijd wel super mooi! Prachtige foto's heb je ook weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n mooie kleur al zou ik het zelf niet kiezen voor in ons eigen huis of in mn kleding. Ik vind het bij anderen altijd wel super mooi! Prachtige foto's heb je ook weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Okergeel is één van mijn favoriete kleuren. Mag ik vragen van welk merk deze mooie bank is? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!