dinsdag 10 november 2015

★ DIY at the attic, handmade, crochet



In de houten kistjes zitten lege flesjes, glazen potjes, etc waar ik van alles van maakte ('14)


Wat ik enorm mis aan ons vorige huis is de zolder. Wat was het een fijne lichte ruimte, sfeervol met de houten balken die we in het zicht lieten. Ik heb iets met zolders, zo bovenin het huis, de rare steile trap met smalle treden die nog het meest leek op een boekenkast met planken, hoe vreemder en gevaarlijker de trap, hoe mooier ik het vind. Het strookt niet met mijn hoogtevrees, je zou juist verwachten dat ik dit soort trappen het liefst zou willen vermijden. Het heeft zo'n bijzondere sfeer. Aan de trap naar onze zolder in het vorige huis raakte ik al snel gewend, alleen mijn zusje is er eens afgegleden, toen zij en een paar vriendinnen een slaapfeestje hielden op onze zolder, door haar gladde sokken gleed ze zo van de bovenste trede om vervolgens op haar kont naar beneden te zakken. Wij dachten dat de hele verdieping naar beneden kwam, schrokken wakker van het lawaai en daar zat op de vloer van de overloop mijn zusje met pijnlijke billen.





Tot de kinderen was de zolder de plek waar ik o.a. meubels personaliseerde, 
zoals deze poeder roze secretaire in de kleur 'Rose White' van Painting the Past





Aan alle zolders die ik zoal bezocht, gewoon bij mensen thuis, heb ik een bijzondere herinnering. Zo was daar de voor mijn gevoel inmens grote zolder maar dat komt vast omdat ikzelf nog niet zo groot was, nog steeds niet. Deze zolder met opgezette dieren, legerspullen en nog meer in mijn ogen vreemds waar mijn twee grote neven mij altijd de stuipen op het lijf joegen en ik maar deed alsof dat geen enkele indruk maakte. En de zolder met dozen vol spullen waarin fotoboeken lagen met foto's van mensen die je helemaal niet kent, waar ik dan weer een heel leven bij fantaseerde, soms tot hilariteit van anderen als ik weer eens niet door had dat er in ongebruikte fotolijstjes wel een foto zit, alleen geen echte foto van de eigenaren van dat fotolijstje maar een geposeerde foto van twee modellen die je dan overal in de winkel toelachen omdat je kennelijk fotolijstjes beter kunt verkopen met foto dan zonder.

De zolders vol persoonlijke spullen vond ik het leukste, liefst stoffig, spinnenwebben liever niet maar voor het sfeertje mag het. De zolders waar je alleen in het midden op de balk mocht lopen en vooral niet op het hout ernaast vond ik het minst leuk, als je mij zegt vooral iets niet te doen krijg ik de onweerstaanbare drang het wel te doen, ik deed het niet, veel te bang om door te zakken en een verdieping lager uit te komen. De zolder in mijn ouderlijk huis in mijn tienerjaren was de slaapkamer van mijn ouders, daar lag ik weleens zoenend met een jongen omdat een schoolvriendinnetje op dat moment hetzelfde deed in mijn slaapkamer. Van die dingen die mijn dochter later echt nooit zal doen volgens haar vader.




De grenen kaptafel in een hoek van het slaapkamer deel op zolder, 
ik verfde deze in de kleur "Hampton Grey' van Painting the Past

Voor een ongedwongen sfeer in dit deel maakte ik wit linnen gordijnen die met 
knijpers aan staaldraad hingen onder de balken, daarachter extra opbergruimte

Aan de andere kant, in het werkkamer deel wit geschilderde houten bakken 
met wieltjes die je zo onder de schuine wanden kan schuiven
Enorm veel licht door een dakraam aan elke kant en de witte vloer en wanden
voor een ruimtelijk gevoel met genoeg kastruimte om het opgeruimd te houden



Kastruimte, nog iets wat ik mis in ons nieuwe huis, de kroonluchter 
op de ladekast verfde ik in de kleur 'Lily' van Painting the Past




Onze huidige zolder is een bergzolder, zelfs ik kan er niet staan, het is op de knieën een weg banen vanaf het gat van de zoldertrap tot de voorkant van het huis. Geen ramen, weinig licht, benauwd, ongezellig maar best functioneel, hij staat bom vol dozen waarvan ik grotendeels niet eens meer weet wat er in zit. Ergens ligt mijn trouwjurk, vol Swarovski kristallen, heel oneerbiedig opgevouwen in een doos. Dozen vol boeken te zwaar voor mij om ze van hun plek te krijgen en dus kijk ik er niet meer in, dozen vol stoffen waar ik ooit in mijn creatieve periode van alles van maakte, dozen vol haakgaren zonder de haaknaalden, dozen waar wellicht de haaknaalden in zullen zitten, dozen vol onafgemaakte werkjes van die stoffen en haakgaren, dozen vol zomerspeelgoed die we de hele zomer niet hebben gezien, ik zoekend in de garage 'Waar ligt dat ook alweer?'.




Het werkkamer deel met rechts een stukje van het muurtje om het
trappengat, links tegen de wand een hand(zelf)gemaakt XL memobord




Het gecapitonneerde pastel roze hoofdeinde van ons 
bed gestoffeerd met stof van Tilda en parelmoer knopen




Onze vorige zolder was fijn, in het begin had ik de hele zolder tot mijn beschikking, er stonden twee grote tafels tegen elkaar en kasten vol stoffen, garen, fournituren, etc. Mijn domein. Tot er twee heerlijke kinderen de beide slaapkamers op de verdieping lager bezet hielden, toen verdeelden wij de zolder in tweeën, niet door een wand te laten plaatsen, ik wilde het een ruimte laten, maar door de plaatsing van het bed en het zelfgemaakte gestoffeerde en gecapitonneerd hoofdeinde. Een leuke diy en voor iedereen best te doen, al schijn ik dat wel snel te zeggen volgens anderen. Van een plaat MDF, een laag schuimrubber, daaroverheen een laag fiberfill en daarop stof. De gaten boor je eerst voor in het hout, je legt de stof op de grond, ruim meten, er moet een strook overblijven om om te slaan, daarop het fiberfill, ook die ruimer nemen en dan de schuimrubber, op maat, als laatste plaats je hier de plaat MDF op. Nu sla je eerst de randen fiberfill om het hout en niet deze vast, vervolgens doe je dit met de stof. Als laatste doe je de knopen, door de gaten rijgen en achter vastzetten. Het kan ook anders maar dit is hoe ik het deze keer deed.




Kruk, gemaakt van een oude stoel met handgemaakte zitting ('13)



Zelfgemaakt bureau, kruk, memobord en gevonden rek voor linten ('13)



Het bureau is ook een leuke diy, ik geloof dat wij alleen maar zelfgemaakte bureaus hebben gehad, het is vrij eenvoudig en heel geschikt als je zoals ik precies dat wil wat je in je hoofd hebt, op maat. Ik gebruikte twee oude nachtkastjes als tafelpoten, deze heb ik onlangs onder dwang weggegeven, onder het mom van meer ruimte vrij maken op zolder, waar het echt niemand in de weg stond. Van een plaat MDF maakten wij het blad, vervolgens lakten we deze wit. Aan de wand hangt een geel rek met stangen, ik gebruikte deze als houder voor een deel van mijn voorraad lint, Anne-Roel kwam er eens mee thuis, gevonden langs de weg. De kruk met gehaakte zitting maakte ik van een oude stoel met een kapotte rugleuning, ik verwijderde de rugleuning en maakte een zitkussen met een gehaakte hoes. Ik zit best vaak op krukken omdat je dan iets meer bewegingsvrijheid hebt. Inmiddels heeft de kruk een ander thuis gekregen.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Love to hear from you!