donderdag 24 september 2015

★ One year later..




Volgende maand is het alweer een jaar geleden dat wij verhuisden van ons vorige knusse huisje naar dit nieuwe rechttoe rechtaan huis, van de stad naar een dorp, van een 33 jaar lang vertrouwde omgeving naar een totaal onbekend klein stukje Nederland. Een heel verschil, een enorm verschil. Ik krijg vaak de vraag 'wat vind je beter', ik kan dat niet beantwoorden, het één is niet beter dan het ander, wel anders. Wij vonden het in ons vorige huisje fijn, we vinden het hier fijn. Hier past nu meer bij ons maar we sluiten niet uit op den duur terug te willen. Sterker nog, wij bezochten onlangs een huis wat te koop staat in onze vorige woonplaats.

Gunstig
Inmiddels voelt het allemaal heel vertrouwd, ik weet de weg, ik weet dat ik overal wat dichterbij ben, het dorp is in veel gevallen gunstiger gelegen dan de stad. Nog steeds verbaas ik me erover dat ik sneller op de plaats van bestemming ben, wij zijn gewend een flinke afstand af te leggen, dit is nu eenmaal niet de provincie waar het allemaal gebeurt, dus voor de leuke dingen en mooie steden reizen wij af naar de overige delen van dit land. Al is onze vorige stad en mooi stadje, in onze ogen meer een groot dorp, heel verrassend is het aanbod allemaal niet. Ik ben geen shopper, ik zal de enige vrouw zijn die niet gelukkig wordt van een dagje shoppen, ik mis de stad in dat opzicht dus niet, ik blijf online shoppen, alleen laat ik het nu op een ander adres bezorgen, behalve die ene keer dat ik vergeten was mijn adres aan te passen en een pakket kleding onderweg was naar mijn vorige adres, de dag voor het feestje waarvoor ik een nieuwe outfit had besteld terwijl de nieuwe bewoners van ons vorige huis op vakantie waren. 




Natuur
Ik mis niets, me thuis voelen kan ik overal en mijn mooie mint groene bolide vriendinnetje zorgt ervoor dat ik me vrij voel te gaan en staan waar ik wil. Ik zit niet vast in dit dorp, gelukkig ben ik een huismus, er is geen plek waar ik liever ben dan thuis, toch is het fijn te weten dat ik elk moment in de auto kan stappen mocht ik weg willen. Mijn idee van eropuit is niet de drukte opzoeken, of winkels, maar de rust en natuur. Wij zitten op kleine afstand van het bos, naast mijn huis mijn favoriete plek om te zijn, we stappen in de auto, rijden een stukje over de snelweg en stappen uit in het bos. Ik neem eten en drinken mee, afhangende van het seizoen gaan we of picknicken op een veld, of ergens middenin het bos op een bankje, we komen thuis met een tas vol bramen, dennenappels of kastanjes, met in Pepijn zijn broekzak nu en dan een (dood) beestje. Ik trek teken uit onze lijven, controleer nog eens of we alles hebben, til Annabel in bad, Pepijn staat onder de douche en terwijl te kinderen vervolgens voor de tv hangen begin ik aan het avondeten.

Thuis
Ik krijg het nooit over mijn lippen en lees het overal, van je huis je thuis maken, het is zo niet mijn ding, thuis is voor mij niet gebonden aan een huis, aan spullen of een plek. Op de vraag of ik me al wat thuis voel geef ik vaak netjes antwoord, een maatschappelijk verantwoorde reactie waarbij ik wat pluspunten benoem. Me thuis voelen kan ik overal, bij iedereen en soms bij niemand. Het is een gevoel, voor mij verbonden aan de mensen met wie ik samenleef, bij wie ik hoor, met wie ik wil zijn. Dat kan daar, hier, overal. Ik voel mij zelden slecht op mijn gemak, ik laat mijn omgeving niet bepalen hoe ik mij voel, ik voel me eigenlijk thuis in iedere situatie, behalve als ik boodschappen zou moeten doen, vreselijk. Ik schreef hierover ooit een stukje en kreeg zo vaak de vraag hoe ik dan boodschappen in huis kreeg dat ik me afvroeg hoe het toch kan dat zovelen niet kunnen bedenken dat ik niet alleen woon, ik niet als enige verantwoording draag voor dit gezin, er is een taakverdeling en mijn taak is het niet. 








Verhuizen
Een jaar verder, het lijkt altijd heel wat, toch is het dat niet, zomaar voorbij zonder veel bijzonderheden, fijn. We hebben enorm veel gedaan, het huis lijkt in vrijwel niets op wat het was, het is helemaal eigen, ons huis. Mijn heerlijke man zit met zijn neus op Funda, hij is wel weer toe aan iets anders, iets nieuws, een nieuwe uitdaging. We bekijken een huis, in onze vorige woonplaats, ik deel zijn enthousiasme, een prachtig oud pand, een klushuis, helemaal ons ding. Pepijn die aangeeft er wel te willen wonen, ook hij zou best wel weer eens willen verhuizen. Ik weet uit ervaring dat ik nooit moet tegenspreken, het verlangen zou alleen maar groter worden. We zoeken uit wat er allemaal zou moeten gebeuren, het kostenplaatje, ik hoor de voordelen aan, geef mijn wensen aan. Als we later lekker op de bank zitten zeg ik dat het zo goed gaat met Pepijn, hij is zo op zijn plek, hier thuis, op school, in het dorp. Ik vertel hoe hij geniet van zijn vrijheid, hoe relaxed het is dat hij alleen naar school gaat en weer naar huis, dat hij zijn gang kan gaan en zijn wereld zoveel groter is geworden sinds we hier wonen. Pepijn is anders, geen normaal gemiddeld kind, een fijn vreselijk slim mannetje, wij weten dat, de juffen weten dat. Hij wordt opgemerkt, hij krijgt de juiste aandacht, de juiste begeleiding, hij wordt gewaardeerd en zijn belang staat bovenaan. Het gaat goed, heel goed. We gaan niet verhuizen. 




14 opmerkingen:

  1. Fijn te horen dat je er nu zo instaat. Ik had mijn twijfels of je/jullie zou(-den) blijven. Jouw mening over overal thuis voelen deel ik niet, dat zal per persoon verschillend zijn. Wij wonen al 11 jaar in ons huis, in een woonplaats waar ik al 42 jaar woon. De onrust blijft, en nu voor de 3de keer doen we een poging weg te gaan uit dit huis en waarschijnlijk dit dorp. Waar naar toe nog geen idee ;-)

    Liefs, Stephanie
    http://coosje-blog.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Drie keer is scheepsrecht, dat zeggen ze vast niet zomaar.. Liefs!

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk geschreven....en ergens lijken we veel op elkaar...heerlijk om te ontdekken dat ik dat niet alleen heb...fijn dat alkes zo gied gaat heerlijk dampt je je plek hebt gevonden....lekker thuis !..liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me echt op mijn gemak hier, het leven is wat rustiger en ik wil daar eigenlijk nog wel even van blijven genieten.. Plus, de kinderen zijn zo vrij, dat is zo mooi om te zien. Gelukkige kindjes, gelukkige moeder. Liefs!

      Verwijderen
  3. Alles zo goed gaat...bedoel ik grrr mijn iPad en ikke !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een mooi nieuw huis, een nieuwe uitdaging kan niet op tegen een zoon die heerlijk in zijn vel zit, wijs besluit....voor nu ;)

    groet
    lynda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan niets bovenop, ik heb hem niet eerder zo goed in zijn vel gezien, dat geeft mij bijna vleugels, zo fijn.. Liefs!

      Verwijderen
  5. Mooi geschreven.
    Thuis zijn is voor mij samen zijn met de mensen om wie ik geef. Dus dat kan op ontzettend veel plaatsen zijn.
    En als je merkt en ziet dat de persoon(tjes) om wie je zo ontzettend veel geeft goed in hun vel zitten en gelukkig op deze plaats
    kan ik me voorstellen dat jullie hier voorlopig blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alleen de personen om me heen, ook ik zit hier goed in mijn vel, ik vind dat we er best wel even van mogen genieten... Liefs!

      Verwijderen
  6. Mooi geschreven Susanne. Ik kan me voorstellen dat het een hele stap is geweest. Zelf ben ik in deze regio opgegroeid, vriendlief en ik hebben dik 4 jaar samengewoon in het centrum van Heerenveen (appartement staat nog te koop maar is gelukkig verhuurd). We zijn beide opgegroeid in een dorp naast Hveen en daar wonen we nu ook weer. In mn vriend zijn ouderlijk huis. Ik vond het wonen in het centrum heerlijk maar nu wonen we op 20min fietsen van het centrum en dat is ook goed. Zeker voor onze kleine meid die februari wordt geboren. Ze zal opgroeien in een leuk dorp, lekker in een buurtje maar toch de natuur om je heen. We klussen zo nu en dan nog wat om alles helemaal af te maken en dat gaat prima zo. Alleen een supermarkt iets dichterbij had ik wel fijn gevonden, zoals bij jullie in het dorp. Wel fijn dat jullie hier voorlopig blijven. Lekker van alles genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw! Een kleine meid op komst, wat een heerlijk nieuwtje, gefeliciteerd! Wat een bijzondere tijd ga je tegemoet, hopelijk zonder al te veel ongemakken zodat je er flink van kunt genieten.. Ik mis alleen een echte bakker hier in het dorp, vind ik jammer dat die er niet is. Liefs!

      Verwijderen
    2. Een echte bakker hebben we hier wel, een hele goede ook. En bedankt voor je felicitatie, ik voel me heel goed dus hoop dat lekker zo te houden de hele zwangerschap. Fijne dag!

      Verwijderen
  7. Net las ik de blogpost van Marion Beijnink van BasicHus.
    Daarin stond het woord: Lågom.
    Dat betekent precies goed.
    En dat is wat deze plek nu is voor jou, precies goed voor deze periode in jullie leven.
    Geniet er nog maar veel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik direct even lezen, dank je voor deze prachtige reactie, de spijker op zijn kop. Liefs!

      Verwijderen

Love to hear from you!