woensdag 15 juli 2015

★ Vandaag.. En lieve Prentje, dank je voor de fijne woorden





Perfect?
Goedemorgen deze grijze (is het woensdag?) morgen.. Ik houd daar zo van, grijs en nat, perfecte dagen om het huis op stelten te zetten, mijn opruimwoede resulteert in stapels rommel, ik moet het allemaal uitzoeken maar wat ben ik er slecht in, ik kijk alles in, haal herinneringen op en ben zo uren verder zonder het gewenste resultaat, een opgeruimd huis. Wat maakt het uit, ik kijk door de stapels rommel heen en geniet van een rustige ochtend alleen met de kinderen...


Waarom ik hou van grijze dagen
Pepijn vanochtend bij mij in bed, hij kijkt Freek in het wild op mijn telefoon, ik lees een boek. Facetimen met papa vanuit de andere kant van het land, hij overnachtte in een hotel. Bella roept rond ergens na tienen, 'Ik ben wakker', ik leg haar in ons grote bed op mijn plekje, samen kijken zij verder terwijl ik beneden kom. Chaos, geen enkele ruimte is netjes en geordend, de afwas van gisteren staat er nog omdat ik besloot stomme dingen op tv te kijken, een avondje alleen goed besteed, deze ochtend maar eens zien hoever ik kom met opruimen, de afwas en meer van dat soort onbenulligheden. Kussens op de grond in de serre, kinderen die lachend van de grote houten bank springen, een goed begin van een nieuwe dag.




Prentje
De lieve woorden van Prentje (ik weet haar naam niet, ik ben er zo slecht in, één van mijn vele minpunten) in haar blogbericht waarin zij lieve dingen zegt over medebloggers, wat een heerlijk idee ook, wie kan er nou niet genoeg lieve dingen horen, ik hoor ze in elk geval graag. Toch blijft er iets hangen, "als je alleen zou afgaan op je schitterende foto's lijkt jouw leven perfect".

Verontwaardiging
Huh? Mijn foto's zijn zeer zeker een weerspiegeling van mijn leven, ik hou van mooie plaatjes, die inspireren mij het meest, de bulten vuile was, een aanrecht vol afwas of een huis vol speelgoed in de meest uiteenlopende en uitgesproken kleuren doen dat niet. Mijn blog is een soort van dagboek, ik leg vast wat ik niet wil vergeten, of ik deel wat ik wil laten zien om je te inspireren, er is hier geen plaats voor wat ik niet mooi vind en wat ik wil vergeten. Schitterende foto's vind ik een enorm compliment, erg leuk om te horen. Ik ben het er niet mee eens, als kritische perfectionist (dat zijn de ergste) zie ik dat mijn foto's verre van perfect zijn, ik weet niet hoe mijn camera werkt, heb het ooit op een standje gezet dat voor mij voldoet en ik gebruik een simpel bewerkingsprogramma omdat ik te lui ben uit te vogelen hoe de professionele programma's werken, wat direct ook de verklaring is waarom ik nog nooit de gebruiksaanwijzing van mijn camera heb ingekeken.




Wat is waar?
Iedere prof zal zien dat ik geen perfecte foto's maak, een leek daarentegen zal dit misschien wel vinden. Ikzelf bevind mij ergens daartussenin. Eigenlijk geldt dit voor alles in het leven, er zullen meer dan genoeg mensen naar mijn leven kijken en dit idealiseren en als hun ideaal bestempelen, daarnaast zijn er tal van mensen die op mijn leven neerkijken. Er zijn mensen die mij mooi vinden en complimenteren, sommige mensen zien alleen dat ik te dik ben. Hoe je in het leven staat bepaalt voor een groot deel hoe jouw leven eruit ziet, hoe ga je om met tegenslagen en hoe zwaar laat je die wegen, er zijn mensen die tig complimenten krijgen en zich uit het veld laten slaan door één negatieve reactie, wat vind je belangrijk en wat laat je zwaarder wegen? Mijn leven perfect? Nee. Tegenslagen genoeg, ik deelde ze vaak, maar die laat ik me niet uit het veld slaan en die gaan ook weer voorbij, er is vrijwel niets wat je niet aankunt en daardoor waard het je uit het veld te laten slaan. Ik kies ervoor te kijken naar het mooie, het fijne, wat er zoveel is en schenk het nare zo min mogelijk aandacht. Ik streef niet naar een perfect leven, ik zou niet weten wat dat is. F#ck wat anderen vinden, prefect of niet, ik geniet er niet minder om. Maar wat als het wel perfect zou zijn? Is dat zo erg? Zouden we dan niet gewoon heel blij kunnen zijn voor de ander?





15 opmerkingen:

  1. Wat heb je dit weer mooi geschreven Suzanne! En prachtige foto's. Heerlijk zo'n dagje omrommelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, vandaag weer lekker veel buiten zijn met nu en dan een zonnetje, alles heeft zo zijn charme.. Liefs!

      Verwijderen
  2. Wat een vrolijkheid, wat een plezier. Het zien van jouw spelende kinderen maakt een grauwe dag vrolijk. Heerlijk dat is zo in huis kunnen en mogen spelen. Zoveel meer waard dan een perfect opgeruimd huis. Ga lekker door zo en geniet met volle teugen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook af en toe ruzie en tranen, hoor.. Gelukkig vooral veel plezier, ik hoop dat het later een fijn leven zal blijken om oo terug te kijken. Liefs!

      Verwijderen
  3. Wat een vrolijkheid, wat een plezier. Het zien van jouw spelende kinderen maakt een grauwe dag vrolijk. Heerlijk dat is zo in huis kunnen en mogen spelen. Zoveel meer waard dan een perfect opgeruimd huis. Ga lekker door zo en geniet met volle teugen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een vrolijkheid, wat een plezier. Het zien van jouw spelende kinderen maakt een grauwe dag vrolijk. Heerlijk dat is zo in huis kunnen en mogen spelen. Zoveel meer waard dan een perfect opgeruimd huis. Ga lekker door zo en geniet met volle teugen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Susanne, met dit blogbericht van vandaag laat je precies die kant zien die ik zo waardevol vind. Dat is de Susanne die ik herken uit mijn blogreacties: open, krachtig, kwetsbaar. Ken je het boek 'Kwetsbaarheid als kracht'? Ben ik nu aan het lezen, is een soort bijbel voor me. De auteur legt haarfijn uit waarom we het perfectionisme moeten loslaten. Ik vond jouw foto's altijd al geweldig ('perfect' in mijn ogen), maar deze vind ik nog mooier. Omdat er zoveel emotie en liefde uitspreekt, en oog voor echte schoonheid. Dank mooierd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nu heel benieuwd naar het boek, dank voor de tip! Loslaten lukt me al aardig, er is sinds 6 jaar iets wat ik belangrijker vind dan mijn perfectionisme, een fijne moeder zijn.. Liefs!

      Verwijderen
  6. Kijk daarom lees ik je zo graag ...heb het al een keer eerder gezegd volgens mij.....ik vind je zo puur...daar hou ik van....kom je ook wel eens op mojn blog ?..dat vraag ik me nu af waarom weet ik eigenlijk niet...het maakt nl helemaal niks uit...ik kom altijd met veel plezier bij jou....liefs Ria...en geweldige foto de eerste!!...x!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees eigenlijk maar heel weinig blogs, op één hand te tellen, weet eigenlijk niet waarom, ik vind de tijd er niet voor. Dank je voor de lieve woorden, wat fijn. Liefs!

      Verwijderen
  7. Ontzettend leuk geschreven! Lijkt me heerlijk zo'n natte druilerige ochtend en dan samen genieten van springen op een berg kussens...ik zou net zo hard mee springen ;-)

    Fijne middag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, lieverd.. Ik doe ook lekker mee, hoor, al is springen een beetje lullig van zo'n lage bank ;-) Liefs!

      Verwijderen
  8. Weer helemaal 'Susanne' dit berichtje :) Altijd leuk om te lezen dat je precies dezelfde ups en downs, problemen en plezier hebt als ieder ander. Ik zeg altijd: niets menselijks is mij vreemd... en dat geldt voor jou duidelijk ook. Je foto's zijn heel leuk, en dat vind ik jou ook! Fijne zomervakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo mooi om te lezen dat je jezelf zo kwetsbaar durft op te stellen... je hebt helemaal gelijk, nobody is perfect en dat hoeft ook helemaal niet!! Maak er wat moois van met je mooie gezin, da's toch het allerbelangrijkste?! Blijf zoals je bent, zo lekker positief en puur!

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!