vrijdag 5 juni 2015

★ Jouw droominterieur #1


Styling & fotografie: ©FRIVOLE


Jouw interieur
Het is spijtig dat veel mensen zo weinig lef hebben als het om hun interieur gaat en daarom maar op veilig spelen. Ik kom vrij vaak bij verschillende mensen over de vloer die precies hetzelfde soort interieur hebben. Het zijn echt niet allemaal dezelfde type mensen, juist niet, maar ze zouden zo allemaal in elkaars huis kunnen gaan wonen zonder dat er veel veranderd voor ze. Hoe komt het toch dat veel mensen niet weten hoe ze hun huis persoonlijkheid kunnen geven? Helaas kijken de meesten niet verder dan de welbekende woonwinkels met hetzelfde weinig verrassende aanbod. Om ervoor te zorgen dat alles wel bij elkaar past wordt de eet- en salontafel uit dezelfde serie gekocht met bijpassend tv meubel, net als de bank en eetkamerstoelen. Wat je juist vooral niet moet doen. Alles past misschien bij elkaar maar zorgt zeker niet voor het mooiste geheel en mist vaak dat waarnaar we allemaal op zoek zijn, de juiste sfeer. Ik help je op weg, lees je mee?


Sfeer in huis
Iets wat je helaas niet kant en klaar kunt kopen is sfeer. Een van de meest voorkomende interieurvragen is hoe je voor meer sfeer in huis kunt zorgen. Helaas is er geen pasklaar antwoord, je koopt drie vazen, wat kandelaars en klaar ben je, zo eenvoudig is het niet. Sfeer moet je creëren. Alles in huis is sfeerbepalend en draagt bij aan het totale sfeerplaatje. Niet alleen de keuze in meubels is bepalend maar ook zeker de plek waar de meubels staan. Nog steeds kiezen veel mensen voor de standaard opstelling, namelijk alles zoveel mogelijk tegen de muur gedrukt, dat samen met de standaard meubelen zorgt natuurlijk nooit voor een verrassend geheel en zal helaas niet veel sfeer brengen. Dit moet je zelf toevoegen. Natuurlijk kun je dat prima zelf, of met een beetje hulp, maar vooral met wat geduld. De meest sfeervolle interieurs zijn ontstaan met de jaren, door te verzamelen, te spelen, te proberen, je huis te leren kennen en jouw eigen stijl te ontdekken.



 In plaats van recht tegen de wand, zet eens iets losjes en speels in een ruimte



Jouw eigen stijl
Hoe weet je nou wat jouw stijl is? Dit is een moeilijke. Als mensen mij vragen wat mijn eigen stijl is weet ik ook nooit zo goed wat ik moet zeggen, ik houd van veel verschillende stijlen, het combineren van die stijlen en ik vind dat het allemaal niet te serieus moet zijn maar vrolijk, lichtzinnig, Frivole. Ik houd van een stijl die zich niet zo duidelijk laat omschrijven, stoer, industrieel, romantisch, het liefst allemaal in één. Ik vind het altijd wel vreselijk leuk te horen dat ik een duidelijke eigen stijl heb, ik geniet iedere keer wanneer iemand zegt mijn foto's direct te herkennen als ze ergens voorbij komen, dat vind ik een heel fijn compliment. Het combineren van die verschillende stijlen tot een geheel zorgt ervoor dat het me niet snel verveelt en ik er geen genoeg van krijg. Heb je een duidelijke voorkeur voor een bepaalde stijl, bijvoorbeeld industrieel, zorg er dan voor dat je alles hierop afstemt. Kies datgene wat in het plaatje past van deze stijl en laat alles links liggen wat er niet bij hoort. Een hele goede manier om dit toe te passen is het maken van een moodboard in deze stijl en sfeer en je daaraan houden.



Om meer kleur toe te voegen kun je ook meubels in een kleur verven, kleur: MINT 



Een moodboard
Om te beginnen met het vinden van je eigen stijl is het een goed idee veel plaatjes te verzamelen. Pinterest is hier bij uitstek zeer geschikt voor. Voeg een board toe en pin alles wat je aanspreekt, dit hoeft echt niet alleen interieurgerelateerd te zijn, soms zie je ergens een mooie kleur, of een foto van een oude auto die de sfeer ademt waarnaar jij zo op zoek bent, mag allemaal. Kijk goed naar het board en probeer te ontdekken of je een duidelijke sfeer ziet ontstaan. Is het nog steeds een ratjetoe van verschillende stijlen door elkaar en zie je nog geen geheel, maak dan meer boards aan en breng de gepinde afbeeldingen onder op een bepaald thema, kleur of stijl. Maak nu een board aan met de stijl die je voor ogen hebt, pin hier alleen die afbeeldingen die je er ook echt bij vindt passen en laat de rest op de andere boards staan. Eventueel kun je een geheim bord aanmaken als je niet wilt dat anderen het zien. Nu ben je al dichter bij het vinden van je eigen stijl. Je kunt ook ouderwets knippen en plakken, door plaatjes uit tijdschriften te verzamelen en die op een groot stuk karton te plakken.


Jouw stijl vertaald in je interieur
Vanaf nu koop je alleen datgene wat aansluit op je moodboard, je hebt hierop je eigen stijl laten zien zoals je het graag ziet in jouw interieur. Neem het gerust mee, of maak er een foto van met je telefoon en neem die mee, je Pinterest board kun je gewoon opzoeken als je in de winkel staat. Twijfel je, pak je jouw telefoon erbij en kijk je of wat je wil kopen ook past in het plaatje van je moodboard. Nu kun je alle winkels af, hoef je niet alles op één plek te kopen omdat je anders bang bent iets te kopen wat helemaal niet bij de rest blijkt te passen. Het moodboard is je uitgangspunt, wat past bij het moodboard past straks in huis ook bij elkaar, niet omdat het allemaal van dezelfde serie en hetzelfde merk is of uit dezelfde winkel komt maar allemaal in de stijl van het moodboard, jouw stijl.






Tip van mij
Probeer oude ideeën eens los te laten, kijk naar je huis en je gewoontes, niets zo vervelend als een huis waar je niet lekker je gang kunt gaan. Wil je een schommelstoel middenin de kamer omdat die zo lekker zit als je tv kijkt en niet de bank, doe dat dan gewoon. Vind jij dat de eettafel de meest prominente plek in huis moet innemen omdat je daar het meeste tijd aan doorbrengt koop dan een grote tafel met comfortabele stoelen, heb je een liefde voor planten leef je uit en zet het er vol mee, houd je van grafische prints en opvallende patronen, combineer er dan op los. Er zijn geen regels waar jij je aan moet houden, een ander mag het nog zo raar vinden, het is jouw huis en jij moet er gelukkig van worden. Hoe vaak ik geen scheve gezichten krijg omdat ik een lamp ongewoon heb opgehangen of een ander kleurtje op de wand heb, ik trek mij daar niets van aan. Smaken verschillen, mijn smaak is niet beter dan die van de ander, wel anders en dat is eigenlijk alleen maar mooi. Laat je inspireren door wat je mooi vindt, negeer wat je lelijk vindt en maak je eigen plekje zoals jij dat graag wil. Je woongeluk is van zo'n grote invloed op je humeur, het is echt de moeite waard hier wat meer je best voor te doen.


Ook met accessoires kun je eenvoudig wat extra kleur toevoegen





8 opmerkingen:

  1. Wat een onwijs goed geschreven post!! Ik betrapte mezelf er ook op dat ik veel te veel binnen m'n comfortzone bleef wat inrichting betreft, maar sinds de verhuizing naar dit heerlijke huis probeer ik steeds meer out of the box te denken, gaat steeds beter! Nu m'n man nog... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, fijn te lezen dat je het goed geschreven vind, voor mij toch altijd moeilijk om het in eenvoudige woorden uit te leggen en niet te veel in stylisten-taal. Gefeliciteerd met je heerlijke huis, wat leuk dat je zo lekker bezig bent, het is mijn ervaring dat mannen eigenlijk best wel veel meer mooi vinden dan de meeste vrouwen denken, zij zoeken het alleen wat meer in de grote dingen dan de kleine, iets minder kussentjes en kaarsenhouders en iets meer robuuste accessoires en ze gaan heel ver mee in je ideeën. Wij vrouwen denken graag dat wij het veel beter weten maar de mannen hebben ook best weleens gelijk ;-) Wens je veel woongeluk in jullie nieuwe huis, fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Goed geschreven en handige tips! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, lieve Dita, fijn te lezen! Ik ga mijn best doen zoveel mogelijk tips te delen, ik denk namelijk dat men veel meer kan dan ze zelf vaak denken, door een klein zetje in de rug samen met wat richtlijnen over hoe je het beste te werk kan gaan hoop ik je wat handvatten te kunnen geven om zelf steeds meer het gevoel te krijgen voor wat jouw eigen stijl is en hoe je die kunt doorvoeren in je interieur. Fijn weekend, geniet lekker van het heerlijke zonnetje. Liefs!

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Wat een heerlijke complimenten, zo fijn! Dankjewel!
      Fijn weekend, liefs!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie foto's, ik was opzoek naar interieurtips voor een kinderkamer en ik vind deze echt super gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!