vrijdag 20 maart 2015

Hoe ik je op weg help jouw droominterieur te creeëren..




Je huis voorjaarsklaar maken
Lente! Inmiddels hebben we genoten van volop zon op enkele zonnige dagen.. De vogeltjes fluiten, het is langer licht, we kunnen weer lekker naar buiten, heerlijk! Volgens mij kunnen we allemaal wel een beetje extra energie gebruiken, deze winter vlogen de virussen ons om de oren, tijd om frisse lucht op te snuiven en zon te vangen. Ook in huis kan dat prima. Gooi de ramen open en ga eens flink met de spreekwoordelijke bezem door het huis. Tijd voor de voorjaarsschoonmaak, of ben je al begonnen? Naast de schoonmaak is het nu de ideale tijd om je huis klaar te maken voor het voorjaar. Begin simpel, met het weghalen van dingen zorg je voor lucht in huis, in de winter gaan we voor knus en halen we vaak meer in huis, nu gaan we voor fris en laten we meer weg. De snelste manier voor een grotere verandering is het schilderen van een wand. Is het je al opgevallen dat er steeds meer roze wanden verschijnen her en der? Ik was stiekem al begonnen in de winter maar het is uiteraard de perfecte lente kleur.

Jouw interieur
Het is spijtig dat veel mensen zo weinig lef hebben als het om hun interieur gaat en vaak op veilig spelen. Je ziet zoveel van hetzelfde, wat zo weinig zegt over wie je bent, hoe je in het leven staat en vooral, waar je gelukkig van wordt en van geniet. Zeg nou zelf, wie is er nou hetzelfde als een ander, waarom heb je dan wel hetzelfde interieur? Je brengt de meeste tijd van je leven in huis door, ik denk dat veel mensen zich er niet bewust van zijn hoeveel dit werkelijk is. Je huis is de plek waar zich alles afspeelt, vooral in deze tijd waarin we veel meer thuiswerken. Je interieur is van grote invloed op je humeur, het kan je energie geven, je opfleuren maar ook het tegendeel is het geval wanneer je interieur niet is afgestemd op je persoonlijkheid. "Ik heb niets met interieur", hoor ik vaak. Iedereen met een huis, waar je eet aan tafel, op de bank hangt om tv te kijken en in een bed slaapt, heeft iets met interieur. Mijn moeder zegt altijd " Ik heb niets met eten" maar je moet eten zonder kun je niet leven, dan kun je er toch het beste maar van genieten? Als je niets hebt met jouw interieur is dat vaak omdat je waarschijnlijk nog niet hebt ontdekt wat bij je past.






De invloed van het interieur op jouw humeur
Zodra je doorhebt wat voor winst er te behalen valt zul je misschien meer met je interieur aan de slag willen gaan. Je weet nu dat het ervoor kan zorgen dat je vrolijker bent, je energie krijgt of juist tot rust komt. Veel mensen zijn erg onrustig in huis, waardoor ze het liefst zoveel mogelijk op pad zijn. Als je thuis niet op je gemak bent is het tijd om iets te veranderen aan je interieur waardoor dit wel zo is. We zitten vaak zo vast in het idee van een kloppend geheel, helaas het geheel wat jaren geleden is bedacht en niet meer van deze tijd is. Nog steeds zie ik overal de achterhaalde twee dezelfde stuks, wat in de jaren 80 (ja, je leest het goed) zo populair was. Twee dezelfde kandelaars, vazen, planten, lampen, twee plankjes aan de wand, twee canvas doeken boven de bank, etc. In deze tijd wordt er iets meer van je gevraagd, er wordt beroep gedaan op je creativiteit. Heb je het niet, kun je het prima afkijken, door na te doen leer je vanzelf. Dit wordt bijvoorbeeld volop gedaan op Instagram, maar je kunt ook zeker inspiratie halen uit de woonbladen, of kijk eens goed in de winkels, tegenwoordig worden in veel grote woonwinkels diverse woonkamers in verschillende stijlen ingericht ter inspiratie. Natuurlijk mag je nog steeds twee stuks van iets neerzetten, maar voer dit niet door in alles. Hang bijvoorbeeld twee lampen boven de eettafel eens speels onder elkaar en niet stijf naast elkaar op dezelfde hoogte. Er zijn zoveel meer mogelijkheden als je die vastgeroeste ideeën eenmaal loslaat. 

Persoonlijkheid
Vanaf nu neem ik je mee op pad, in de wereld van interieur, kleur en styling, Ik laat je zien hoe leuk het is om hiermee te spelen, om je eigen weg te vinden en jouw eigen stijl te creeëren. Je zult zien hoeveel plezier je kunt hebben met je interieur, hoe leuk het is om het eens met andere ogen te bekijken, te ontdekken wat er allemaal mogelijk is om uiteindelijk te beleven hoe fijn het is te wonen in een huis met het interieur dat jouw persoonlijkheid weerspiegelt, dat zegt " dit ben ik!", een interieur waar je gelukkig mee bent, waar jij je volledig op je gemak voelt. En nee, dat zijn geen huizen ingericht als showroom, het hoeft geen toonzaal te zijn van de laatste trends, geen huis vol design, niet volgens de laatste mode of zoals jij denkt dat een ander het mooi zal vinden. Het is jouw huis, het zijn de spullen waar jij gelukkig mee bent, het is waar jij van houdt en dat is uiteindelijk het belangrijkste.







Hoe ik je ga helpen
Het is niet de bedoeling dat iedereen nu een wand roze verft, of klakkeloos overneemt wat ik laat zien. Het is ter inspiratie met tips en ideeën, om er uit te halen wat je wilt. Ik kan alleen niet alles in een keer laten zien, we doen het stap voor stap, om het wat overzichtelijk te houden en je niet in een keer te overladen met teveel informatie. Het kan zijn dat roze niet je ding is, dan wacht je tot ik de volgende kleur behandel. Ik zal aan de hand van grote handbeschilderde stalen laten zien welke kleuren er zoal zijn en hoe je deze kunt combineren. Ik maak moodboards van kleurencombinaties die ik al eens gebruikte en ik zal nieuwe combinaties maken. Ook gebruik ik behangstalen, ik ben een grote behang junk en deel met je hoe je behang kunt toepassen in je eigen interieur, zonder alleen een wand te behangen. Op deze manier hoop ik je handvatten te bieden om zelf aan de slag te gaan. Als je niet weet wat er allemaal mogelijk is kies je vaak voor de bekende weg, door nieuwe ideeën op te doen ga je de dingen vanzelf anders zien, kun je loslaten wat je al jaren doet en dit nieuwe avontuur aangaan. Durf je die uitdaging met me aan te gaan, blijf dan de komende tijd mijn blog in de gaten houden.



Styling & fotografie: ©FRIVOLE




11 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd zo belangrijk dat er sfeer is in een huis. Zelf ben ik heel veel met interieur bezig en dit vind ik ook heel leuk. Laatst was ik bij iemand die totaal (in mijn ogen dan) geen sfeer in huis had. Hier heb ik dan zo'n zin om wat mee te gaan doen. het lijkt me wel eens leuk om tips voor ons eigeb huis te krijgen van iemand anders. Zo zie je inderdaad dingen soms weer heel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je ziet het heel vaak, een zielloos huis, sfeerloos en onpersoonlijk. Het is een beetje de Nederlandse middelmatigheid ' doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' en vaak weten ze ook niet wat er allemaal mogelijk is waardoor ze al snel voor het voorspelbare kiezen. Zelfs ik vind het moeilijk om mijn huis in te richten, omdat er zoveel kan en alles even mooi is en ik me weleens laat meeslepen door trends. Toch blijf ik zoveel mogelijk bij mezelf, ook al vindt de een dat het te roze is, de ander te geel, of te leeg, iedereen die hier binnenstapt proeft gelijk de sfeer, het hoeft je smaak niet te zijn maar je voelt je hier wel direct op je gemak, het huis voelt fijn aan.. en daar gaat het uiteindelijk om. Fijne zondag! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja precies. Vind het ook fijn als mensen bij hun zelf blijven en niet klakkenloos alles overnemen. Zo hebben wij, vooral op de slaapkamer mijn Indiase roots ook wat laten terug komen. Vind het wel leuk als er wat persoonlijkheid in zit. En jullie huis/inrichting is volgens mij prachtig!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel mooi om je Indiase roots terug te laten komen in je interieur, dat is het stukje persoonlijkheid wat het eigen maakt en niet zoals de rest. En dank je voor het compliment, heel fijn om te horen. Liefs!

      Verwijderen
  4. Wat een leuk artikel! Ik ben er ook een voorstander van om eens anders te doen dan de menigte en niet alles letterlijk uit de blaadjes over te nemen. Bij veel mensen die zo'n "uit het boekje" inrichting hebben voelt het ook niet echt als een gezellig huis zeg maar. Het is het leukst als mensen ergens hun eigen draai aan geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, vaak zijnde inrichtingen die niet helemaal 'kloppen' het meest eigenzinnig en daarmee voelt het heel persoonlijk aan. Het draait allemaal om sfeer, dat krijg je niet zomaar door een interieur 'uit het boekje', iets waar veel dan ook achter komen als ze alles hebben gekocht en toch het plaatje niet krijgen zoals ze graag zouden willen. Het is ook niet eenvoudig voor iedereen, daarom help ik op deze manier graag dat soort mensen wat op weg.. Liefs!

      Verwijderen
  5. Oh die mega grote bank...en oh die ladenkast...zucht zo leuk! Hou ervan! Keek even bij je op facebook en zag die bank dus moest nog eens even hier op bezoek komen :). Warme groetjess!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben nog even moeten denken over het kleurtje maar nu de bank er staat snap ik niet dat we nog twijfelden, hij staat hier echt op zijn plekje. De ladenkast blijft een favoriet van heel veel mensen, leuk is dat! Liefs!

      Verwijderen
  6. Super gaaf! Ik ben wel fan van robuuste meubels, je moet inderdaad wel een erg grote woonkamer hebben voor zo'n bank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk niet, ook als je klein woont kan een grote bank heel goed. Sterker nog, hoe groter wij zijn gaan wonen, hoe kleiner de bank werd. Ons eerste huurhuisje waar wij samenwoonden was heel klein, toch kochten wij een hele grote zwart leren hoekbank, er kon ook bijna niets meer bij maar was toch heel geschikt voor die ruimte. Vaak maken veel kleinere meubels een ruimte heel hokkerig en geven grote meubelen een veel ruimtelijker effect. Het is een beetje de illusie die je schept, ik laat me in elk geval nooit beperken door een kleine ruimte en prop er gewoon grote dingen in ;-) Liefs!

      Verwijderen
  7. Gave kleur bank. Ik vind het altijd heel lastig om kleur te combineren in de huiskamer. Bij mij thuis staat alles super strak en is alles wit met wat gekleurde lijstjes etc. Ik heb een glazen salon tafel erbij genomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!