donderdag 5 maart 2015

★ DO OR DON'T.. What about using photo's made by someone else?! Do you mention the source? Link with love..




Ik gebruik mijn eigen foto's en wil dat ook zeker blijven doen, het is voor mij geen optie om foto's van anderen te gebruiken. Daar komt heel wat bij kijken, ik vind dat je enkel en alleen foto's mag gebruiken waarbij je duidelijk vermeld van wie de betreffende foto's zijn. Dat wil zeggen, de fotograaf, geen andere gebruiker voor jou, niet degene die de foto heeft gepind of op Facebook plaatste maar uitsluitend de persoon die met zijn/haar camera de foto schoot. Ik vind dat zo klaar als een klontje maar in de praktijk blijken er toch heel wat mensen te zijn die hier anders over denken. Ik ben dan ook maar wat blij dat hier steeds meer aan wordt gedaan. De rechten van de eigenaren van de foto's worden steeds minder genegeerd, in deze tijd van het wereld wijde web een goede ontwikkeling. Heel simpel, wie niet weet wie de fotograaf is mag de foto niet publiceren.

De afgelopen jaren zijn er flink wat foto's van mij gebruikt door anderen voor verschillende doeleinden, wat ik als heel prettig ervaar wanneer dit mij werd gevraagd en mijn naam of Frivole duidelijk werd vermeld. Overigens is het niet nodig mij te vragen of je mijn foto's mag gebruiken, zolang de bronvermelding in orde is mag iedereen mijn foto's delen en gebruiken. Ik maak ook foto's voor bedrijven, het komt vaak voor dat een bedrijf/merk mij benaderd en foto's van mij 'koopt'. Dit kan zijn in ruil voor een product of een dienst of ik word er voor betaald. Deze foto's zijn dan in bezit van die partij, zij zijn vrij deze te gebruiken waarvoor ze maar willen, in dat geval is het niet nodig mijn naam of Frivole te vermelden.

Het is best ingewikkeld, daarom probeer ik een beetje toe te lichten hoe ik hier tegenover sta. Wanneer ik foto's maak besteed ik hier veel tijd aan. Ik gebruik als voorbeeld de foto's die ik onlangs maakte van het behang wat ik kreeg van Photowall, het marmer & beton behang van Lile Sadi. Zij benaderen mij met de vraag of ik hierover wil bloggen, in ruil voor het behang. Ik koos een wand in het eetkamerdeel van ons huis. Voor het maken van de foto's gooi ik alles overhoop. Ik zoek de juiste stoelen bij de eettafel en schuif de tafel van zijn plek tot hij goed staat voor het maken van de foto' s. Ik zet van alles op tafel, een beetje extra styling. Noem het fotostyling of productstyling. Het is de bedoeling dat het behang, het product, zo goed mogelijk voor de dag komt. Natuurlijk heb ik een eigen stijl, ik houd het dicht bij mijzelf. Ik maak enkele foto's en doe wat aanpassingen, nog even de stoel iets draaien, de tafel nog iets naar links, etc. Tot het voor mij goed voelt en ik tevreden ben. De camera staat op een statief en ik begin met fotograferen. Na het maken van de foto's ga ik ze bewerken zodat de kleuren het best tot hun recht komen. Naar eigen smaak, hoe ik het mooi vind. Al met al gaan hier flink wat uurtjes werk in zitten.




Ik vind het vreselijk leuk om te doen en geniet er ook echt van. Het is een flinke domper wanneer ik weer eens ontdek dat mijn foto's worden gebruikt door een ander zonder bronvermelding. Ik denk aan de tijd en energie die ik er in heb gestoken en ben zeer teleurgesteld als een ander hier zo klakkeloos mee omgaat. Daarbij wekt degene die mijn foto's gebruikt de suggestie dat het zijn/haar eigen foto's zijn. Deze persoon pronkt met de veren van een ander, namelijk die van mij. En het overkomt niet alleen mij, maar ook zeker heel veel anderen. Het is zo opmerkelijk dat het tegenwoordig normaal wordt gevonden. Er zijn hele Facebookpagina's en Instagram accounts vol met foto's van anderen. Of er worden foto's afgedrukt als posters en verkocht in webshops. Natuurlijk mag je een afbeelding printen en die aan de wand hangen, voor eigen gebruik, of ter inspiratie. Het kan alleen niet zo zijn dat je hieraan geld verdiend, ten koste van de maker.

Ik heb zo vaak de discussie voorbij zien komen, wat mag en wat niet.. Afgezien van het feit of iets wettelijk gezien mag is er toch ook zoiets als fatsoen? Mag je ten koste van een ander jezelf begunstigen? Of besluit je dat het er niet toe doet of het mag en bepaal je zelf dat het niet zo hoort. Ik kan uit jarenlange ervaring vertellen dat het vele malen fijner is om complimenten in ontvangst te nemen voor eigen werk dan wat je deelt van een ander. Niet iedereen heeft hetzelfde talent en bij gebrek aan eigen talent op dit gebied is het ontzettend fijn gebruik te maken van het talent van de ander, ik pleit er ook zeker voor om alle talenten te benutten en elkaar hulp te bieden en gebruik te maken van elkaar. Ik hoop alleen dat iedereen daarvoor wel de waardering krijgt die ze verdienen.


Styling & fotografie: ©FRIVOLE
Susanne Otter


L♥VE


5 opmerkingen:

  1. Ben het helemaal met je eens! De meesten snappen niet hoeveel tijd er in goede interieurfotografie gestoken wordt.
    Ik heb jaren geleden meegemaakt dat een dame in blogland een foto van mij plaatste (genomen tijdens de zandfeesten in Brugge, de grootste brocantemarkt van Vlaanderen) en dat zij toen op haar blog deed alsof zij bij die kraam stond.
    Toen ik haar aansprak dat ik graag de bronvermelding erbij had, heeft zij alles heel erg opgeblazen en uiteraard juist die post verwijderd...ppff wordt zo ziek van sommige mensen :-)

    Fijne middag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik ben het helemaal met jou eens! Op mijn blog gebruik ik grotendeels eigen foto's. Zo nu en dan maak ik een moodboard maar natuurlijk zet ik hierbij de bron ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij maakt prachtige foto's. En jouw blog is heel inspirerend. Eén keer heb ik een paar foto's van jou grbruikt. Ik beken. Maar alleen om anderen net zo enthousiast te maken en op jouw blog/website te wijzen. Dus zeker met bronvermelding.
    Zelf ben ik ook blij als iemand mij warm maakt voor mooie dingen van anderen (zoals Puik Art laatst).
    Zodra het misbruik van jouw werk is voor eigen gewin, wordt het een ander verhaal.
    En wat denk je dan van het beleid van Facebook en hoe zij met foto's van anderen omgaan?

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja erg vervelend is dat en het gebeurt te vaak. Bronvermelding is wel op zijn plaats. Misschien een watermerkje in je foto's?

    lfs Wimke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gezegd! Toevallig heb ik dit nu bij de hand op mijn eigen blog. Gebruik nu voor en serie over inspiratie ook foto's van andere. Wat ik nog niet eerder heb gedaan. Vraag zoveel het kan of ik de foto's mag gebruiken en vermeld vervolgens duidelijk waar ik de foto's vandaan heb.
    Voorheen was ik er nooit zo mee bezig, maar nu ik weet hoeveel tijd en werk het kost om een mooie foto te maken vind ik het ineens veel belangrijker om de originele fotograaf alle credits te geven!
    Goed dat je mensen erop wijst! En ook dat je duidelijk uitlegt waarom het veel werk is voor je een mooie foto hebt. Als je dat zelf nog nooit gedaan hebt kun je je niet voorstellen dat het veel tijd kost. Om alleen al de foto te maken, dan heb ik het nog niet eens over een blog maken.
    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!