dinsdag 20 mei 2014

★ handmade stool












Styling & fotografie: ©FRIVOLE




Nog steeds wordt mij gevraagd waarom ik geen bankjes meer verkoop.. Zo'n vijf jaar geleden maakte ik het eerste bankje. Allereerst als voetenbankje. Ik legde een kussen op een houten kistje en na wat geklungel met het kussen wat steeds verschoof besloot ik een zitting te maken en die aan het kistje te bevestigen. Omdat Pepijn altijd op het bankje ging zitten, middenin de huiskamer, om tv te kijken maakte ik ook voor hem een bankje. Ook voor degenen die bij ons langs kwamen en belangstelling hadden maakte ik een bankje, zij vroegen namens visite die bij hen het bankje hadden zien staan of ik ook voor hen een bankje wilde maken. En zo besloot ik de bankjes te verkopen via de webshop. Ik verkocht bankjes in verschillende kleuren en dessins, er was steeds meer vraag naar. Winkels wilden de bankjes toevoegen aan hun assortiment, labels wilden 100 bankjes inkopen om te verkopen onder dat label en een enkeling verkocht mijn bankjes schaamteloos onder eigen naam. Inmiddels kon ik geen bankje meer zien. Op dat moment hadden we zelfs geen bankje meer in ons eigen huis. Ik had nog wel zulke leuke plannen, een fotoreportage met allemaal verschillende bankjes met daarop verschillende kindjes in verschillende settings. Er was geen tijd voor, ik bleef bezig dingen in opdracht maken omdat ik inmiddels ook geen tijd meer had om iets in de webshop te plaatsen. Plezier er in had ik allang niet meer en ik besloot er mee te stoppen. Onlangs maakte ik sinds zeer lange tijd weer een bankje, voor Pepijn. Dit keer stoffeerde ik de zitting met linnen en spande ik daarover een soort gehaakte hoes. De hoes haakte ik met dik grijs katoengaren. Pepijn zit er op als hij in zijn kamer speelt met zijn treinbaan of als hij zich moet aankleden. Ik zit er op als ik bij Pepijn op visite ben of wanneer ik hem voorlees voor het slapen gaan. Het is een veelzijdig bankje. Wie weet maak ik nog eens een paar bankjes voor de verkoop, limited edition. Niet in opdracht en niet na te bestellen, zo houd ik het leuk voor mezelf en is het toch mogelijk een bankje te bemachtigen als je heel graag wilt. En als ik dan ooit eens een groot huis heb met studio ruimte kom je fijn met vriendinnen langs om een workshop te volgen. Ik zal nooit zomaar uit de doeken doen hoe ik ze maak, ik heb het bedacht en in de loop der jaren verbeterd. Er zit veel tijd en energie in, het zijn echt mijn bankjes. Wel wil ik wat tips meegeven. Ik weet nog dat er eens iemand opmerkte kistjes te hebben zien staan bij de kringloop waarop ik een kijkje ben gaan nemen. Dat zijn geen geschikte kistjes. Ik gebruik uitsluitend hardhouten kistjes. Dit is belangrijk omdat hier geen houtworm in zal zitten en deze kistjes niet hun stevigheid zullen verliezen, je wilt tenslotte niet dat je er doorheen zakt. Kinderen willen er ook nog weleens op gaan staan, dit is met hardhout geen probleem. Ik gebruik geen kussen of kussenvulling, het is echt een zitting en ik stoffeer deze ook als dusdanig. Toch wat tips om zelf aan de slag te gaan, met een beetje creativiteit kom je al een heel eind. 


L♥VE


3 opmerkingen:

  1. Na dit verhaaltje kan ik mij voorstellen dat de inspiratie weg was :( Ook ik vind het belangrijk om plezier te houden en te creëren i.p.v. produceren. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt! Veel plezier als je weer nieuwe creaties gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's, ik kan niet wachten tot je volgende creatie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk zijn jouw kistjes!! Ik ben er ook mee aan de slag geweest, nu niet meer zoveel. Op onze bruiloft hadden ze zelfs een foto van jou kistjes gebruikt, hihi..leuk hé?! Deze is ook weer heel mooi geworden, meer van deze tijd ook, met een gehaakt kleedje erover.

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!