dinsdag 4 juni 2013

Wit wonen, pastel, vintage behang, #ikeahack ektorp




Er wordt vaak gevraagd of er in ons
huis wel geleefd wordt. Veel wit en dan met name
een witte bank is ook een grote uitdaging met twee
kinderen, twee honden en een (zwarte) poes. 









behang: Swiet.be










Ik vind het prachtig, het is zo licht in huis.
Het is veel werk om alles schoon te houden. Dat moet
je er voor over hebben, anders moet je er niet aan beginnen.
De reden dat ik zelf van twee goedkope Ektorp banken van
Ikea een hele grote bank heb gemaakt is dan ook dat ik 
het simpelweg niet aandurf een nieuwe witte bank aan
te schaffen. Deze hoezen kunnen op 60C gewassen 
worden. Dit doe ik dan ook maandelijks. 


Daarbij heb ik wat trucjes. Die wil ik best delen.
Over de onderkant heb ik kanten gordijnen van Ikea 
gedrapeerd. 
Op een gladde effen witte ondergrond zie je namelijk veel meer dan 
op een ondergrond met diepte en/of dessin. Zorg voor laagjes. Met 
bovenop een quilt met zachtroze ruitjes dessin en opvallende 
stiksels vallen dingen zoals (zwarte) haren, kruimels en 
kleine vlekken minder snel op. Erg fijn...























De witte hoezen was ik als volgt:
Ik gebruik waspoeder voor witte was met een eetlepel 
soda. In plaats van wasverzachter gebruik ik schoonmaakazijn. 
Houd er rekening mee dat de hoezen witter worden dan voorheen.
Was de eerste keer dus alle hoezen tegelijk, niet alleen van enkele 
kussens. Anders krijg je duidelijk kleurverschil, ontdekte ik.
Ik doe de hoezen overigens gewoon in de droger.
Ikea adviseert dit vooral niet te doen.









Styling & fotografie: FRIVOLE




4 opmerkingen:

  1. Ohh heerlijk he de witte was... schoonmaakazijn is dat hetzelfde als keuken azijn??? oehhh dt moet ik gau proberen. Keukenazijn gebruik ik wel maar volgens mij is dat niet hetzelfde...? En dat van de soda doe ik ook wel is maar niet altijd en van die ene keer merk ik dan ook geen verschil. Maar witte was is mijn favoriet. Het ruikt altijd lekkerder en is zo heerlijk stralend wit en fris. Je bank is echt heel mooi. Een goeie tip die laagjes. Ik wil heel graag een witte bank maar met 3 kindjes durf ik dat niet.. Onze trap doe ik wel is met bleek om hem mooi wit te houden, die is ook om de haveklap vies pff word daar niet goed van. Bedankt voor de tipsss Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog! En van hetzelfde :) Ik geniet ook ontzettend van jouw foto`s!!! Zo ook deze! Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Susanne, thanks again for sharing with me and my readers your nice house,
    I'm very grateful, greetings.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooie combi zeg, het zoete pastel met het zwart/wit. Prachtige foto's.... Ik kende je blog nog niet maar ga je zeker volgen!

    groetjes,

    Stephanie
    http://www.coos-je.nl/categorie/blog/

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!